Då var det dags för en recension på Razer Banshee, ett unikt headset med ett unikt utseende.
Första intrycket:
Precis som paketeringen till Razer Spectre så ser man genast att Banshee headsetet har ett unikt StarCraft II-skimmer kring sig. Headsetet som är uppkallat efter Terrans osynliga flygande enhet Banshee tar med sig lite av den känslan till paketet då uttrycket CALL DOWN THE THUNDER pryder toppen av boxen.
På baksidan av varje hörlurar finns det volymreglage knappar. På vänster sida finns knappar för att höja, sänka och mutea mikrofonen. På höger sida finns samma knappar men då för att reglera ljudet du hör. Då de headset jag tidigare haft alltid haft en volymkontroll via sladden så var jag intresserad av att se om denna innovativa lösning var till de bättre eller sämre. Tyvärr blir det de senare då när man tar av sig eller sätter på sig det lätt kommer åt knapparna. Det hände ett flertal gånger att vänner frågade varför man varit så tyst den senaste halvtimmen. Då visade det sig att man muteat sig själv när man kommit tillbaka från ett toalettbesök under kvällens gibbande. Det ska dock tilläggas att man självklart vänjer sig efter ett tag hur man tar av och på sig headsetet men det är värt att notera.
Knapparna på baksidan kommer man lätt åt, men man vänjer sig snabbt.
Att det är ett USB-headset ser jag bara som en styrka då jag sköter mitt spelande från en laptop med mediokert ljudkort. Själva USB-sladden är så kallat braided vilket ska förhindra trassel, detta märkte jag dock inte något av. Man ska då tillägga att det inte finns någon form av sladd som jag inte skapat en trasselbunte av.
Mikrofonen kommer separat och man kan själv välja om man ska använda den eller inte genom att ta bort en plastplugg på vänster sida av hörlurarna. Här för man sedan in mikrofonen och kan sedan koppla ur den utan förhinder och sätta tillbaks plastpluggen. Kan även nämna att på promotionbilder så får man uppfattningen av att headsetet är svart. Men egentligen är det grått, vet inte om det har att göra med belysningen när bilderna är tagna eller om det är så att de finns olika versioner. Hur som haver är jag säker på att oavsett vilken färg man får så är de producerade i Kina.
Hörlursmuffarna är avtagbara vid eventuellt kladd och spill.
Passform:
Här finns det absolut ingenting att klaga på då det sitter som gjutet kring skallbenet. Jag som glasögonorm fann inte några som helst irritationsmoment med headsetet och mitt glasögonbärande. Vilket jag vågar säga att inte alla headset gör. Det är gott om utrymme för öronen också och trots att headsetet är så pass stort så sitter det som en smäck. Då det är ett slutet headset så håller det också ute ljudet väldigt väl. Detta kan vara både en positiv och negativ egenskap då man lätt höjer sin egen röst omedvetet men samtidigt håller det ute alla störande element.
Ljud och mikrofon:
Ljudet var till en början en besvikelse det lät lite burkigt och saknade bas. Jag försökte febrilt att förhöja ljudupplevelsen genom att testa de nio olika förinställda ljudprogrammen. Ãven här gick jag bet och fortsatt besviken gav jag mig ut pÃ¥ nätet i jakt pÃ¥ det perfekta ljudet. Jag stötte pÃ¥ andra själar pÃ¥ internet som haft samma problem och det visade sig att inga av de förinställda programmen dög. Utan för att fÃ¥ ett mer propert ljud värdigt ett headset av den här kalibern var man tvungen att köra custom. Sagt och gjort matade jag in värdena och vips fick man ett mycket härligt djup och bas.
Den avtagbara mikrofonen som är tillverkad i reglerbart gummi.
Ett annat störande moment var att det fanns ett lätt brus i vänster hörlur när vissa program var igång. Envis som jag är fortsatte jag jakten och hittade firmware uppdateringar på Razers officiella hemsida. Vips så var ännu ett problem ur världen och headsetet började ta sig. Nu hade man bra ljud och nu var det bara att sätta igång att spela.
Custominställningar var valet för att få det bästa ljudet.
GSL och APM lighting system:
Det som gör headsetet unikt är dess APM-lighting system vilket precis som namnet förtäljer visar hur många APM man har via ljuset från headsetet. Färgschemat börjar på grönt för att sedan via gult jobba sig upp på rött. När man når toppen av sina APM så får headsetet ett vitt sken som göra att det ser ut som det slocknar för det otränade ögat. Detta hjälper dig dock inte som spelare nämnvärt utan fungerar mer som en cool grej för de som tittar på.
SuperNova visar upp hur headsetet ser ut bak och fram.
Det är just här som headsetet skiner till och står ut från mängden. Tar man exempelvis GSL som har headsetet på spelarna så ger det en ny dimension för tittarna. Speciellt nu när det har börjat bli populärt hos de större producenterna att klippa in bilder på spelarna under matcherna i StarCraft UI:t. Det ger helt enkelt en extra krydda när man ser spelarna sitta i sina bås med hörlurarna
blinkandes. Nu ska man dock nämna att det är just vad det är en estetisk faktor då de har sina vanliga ear plugs under. De flesta har även headsetet på fel håll vilket kan se lite komiskt ut.
Det som kan hjälpa dig som spelare är om du använder dig av Alerts. Här har du 13 förinställda val som exempelvis om din bas är under attack, en uppgradering är klar eller min personliga favorit när ditt Mothership är redo. Har du ett nedsläckt rum så kan du se ljuset från headsetet blinka till och på så sätt få en extra krydda i ditt spelande.
Tekniska specifikationer:
-Circumaural Design with 50mm Driver Units
-Volume & Mic Control Buttons on the Headset
-APM-Lighting System
-10 preset EQ
-Detachable Microphone Boom
-Braided 7 Foot USB Cable
-Dimensions: 183mm(L) * 90mm(W) * 200mm(H)
Hörlurarna
-Frequency Response: 20 - 20,000 Hz
-Impedance: 32Ω at 1kHz
-Sensitivity (@1kHz, 1V/Pa): >102dB at 1 kHz
-Drivers: 50 mm, with neodymium magnets
Slutsats och betyg:
Med Razer Banshee är det inte bara plug & play som gäller utan vägen fram till målet kantas av komplikationer som man måste lösa. Att uppdatera firmware och att installera drivrutinerna via sidan är förvisso ett effektivt sätt att hålla produkten uppdaterad. Men det blir besvärligt om man ska byta datorer eller om man är en spelare som gillar att röra på sig och ta med sig headsetet till LAN där man inte använder sin egen dator. Men när väl alla dessa problem är ur världen så sitter man där med ett bra headset som lyser upp ens vardag och det viktigaste det är bekvämt och har bra ljud.
Hur användbart APM-lighting system än mÃ¥ vara sÃ¥ ger det en extra krydda till headsetet som gör att det stÃ¥r ut frÃ¥n mängden. Att det ocksÃ¥ ger en ny estetisk dimension till ens tittande pÃ¥ exempelvis GSL vilket höjer betyget. Ãven om nu spelarna inte använder det och har det pÃ¥ fel hÃ¥ll sÃ¥ ger det oss tittare lite mer information om vad som pÃ¥gÃ¥r. Ãven efter diverse komplikationer med att det förinställda ljudet inte var optimalt, firmware uppdatering sÃ¥ blir betyget ändÃ¥ bra. CALL DOWN THE THUNDER. Jag bjuder även pÃ¥ mikrofonkomplikationen dÃ¥ jag vet frÃ¥n andra källor att det är en bra och stabil mikrofon men det är alltid trÃ¥kigt när sÃ¥dana här saker inträffar. Som jag nämnde tidigare stöter ni pÃ¥ fel med era produkter kontakta Razer eller Ã¥terförsäljaren sÃ¥ löser sig som oftast problemen.
För inköpsställen och priser rekommenderar vi att använda Prisjakt.nu och för information om Razer Banshee, klicka här.
Stora svenska framgångar när DreamHack Summer 2013 avgjordes - svensk "doldis" plockar överraskande medalj och storlagen fortsätter att dominera.
Under helgen som passerade (lör-tis) arrangerades DreamHack Summer 2013 på Elmia i Jönköping. För svensk del skulle evenemanget visa sig bli en oerhörd framgång då vi kammade hem tre guld och ett brons (i tre av de största turneringarna) i vad som måste anses vara en av de bästa svenska turneringarna någonsin. Dessutom var det svenska LoL-stjärnor i de mest framgångsrika lagen.
Chockade Fighting-communityn
Först ut var turneringen i Street Fighter IV:AE som avgjordes under Lördagen. Världsmästaren och den tveklöst mest dominanta fightern Infiltration var på plats för att försvara sina två tidigare mästartitalar. Dessutom var som vanligt legenden Ryan Hart på plats och som har fyra DreamHack-titlar på sitt bälte. Men det var faktiskt ingen va dessa storfavoriter som tog hem segern. Istället stal svenska göteborgaren Popi showen. Genom att först besegra Infiltration med 2-0 och Ryan Hart i Winner-bracket så kunde inte Infiltration stå pall för svensken i finalen. Detta är troligtvis en av de största esporthändelserna på DreamHack. Infiltration har inprincip varit obesegrad i 2,5 år och alla vill nu lära känna svensken som har besgrat honom. Grattis Popi! Dessutom kom svenska Ettelman från Team Property på en härlig fjärde plats.
Bara The International kvar
I DoTA 2-turneringen var svenska The Alliance storfavoriter till segern, ett favoritskap som G1 League-vinnarna mäktade med att bära. Laget tog sig nämligen hela vägen till final där man ställdes mot Quantic från Frankrike.
Efter att ha plockat den första kartan skulle Alliance visa var skåpet skulle stå reda i karta två men det ville sig inte riktigt utan Quantic tilläts komma ikapp och utjämna men efter suveränt spel av svenskarna kunde matchen tillslut plockas hem med 2-1 och därmed försvarades DreamHack-titeln.
Även den gamle stjärnan kan än...
För de svenska Starcraft 2-stjärnorna är DreamHack ett speciellt evenemang, det kryllar av koreanska superstjärnor och det finns inget hellre vill göra än att vinna på hemmaplan och när alla favoriter faller måste någon annan ta klivet fram. Denna gång var det överraskande Jeffrey "Sjow" Brusi som i mångas ögon gjorde sin absolut bästa turnering sen IEM-vinsten för några år sedan.
Den hete och pånyttfödde Team prOperty-spelaren lyckades på sin väg fram till medaljerna bland annat besegra Harstem och superkoreanen Life. Dessvärre för Sjow blev den blivande DreamHack-mästaren StarDust för svår och Jeffrey fick nöja sig med en bronspeng och 20 000 SEK.
Dominansen är total!
När världens absolut mest dominerande lagmaskin NiP-Gaming spelar i en turnering är det knappt lönt att sia om utgången, de svenska superstjärnorna i CS:GO har inte förlorat många matcher under vägen till världstoppen och DreamHack skulle inte bli något undantag.
Efter att ha besegrat ryska Virtus.pro tidigt i turneringen defilerade ninjorna till final dit det svenska överraskningslaget Epsilon även tagit sig. Dessvärre för Epsilon gick det inte rubba Ninjas in Pyjamas denna gång utan NiP vann en komfortabel seger med 2-0 och för besväret fick man en prischeck på 70 000 SEK.
League of Legends-stjärnor
Även om Sverige inte har något helsvensk lag som är bland de bästa så gjorde svenskarna extremt bra ifrån sig. Först ut så vann Rekkles som inhoppare DreamHack League of Legends Championship tillsammans med Copenhagen Wolves, 70 000 SEK rikare. I LCS som drog igång på DreamHack så hade svenska Alexander "Jree" Bergström lekstuga med sitt Team Alternate som gick 5-0 på plats och har fått en fantastisk start på säsongen, läs mer här.
Efter helgens topplacering i WCS seglar cashkungen Mvp upp på plats nummer ett över de spelare som vunnit mest pengar i StarCraft II.
Det går bra nu. Eller snarare dåligt för Jang 'MC' Min Chul som endast slutade i topp-32 i WCS Korea. I dag kunde han se sig omsprungen på SC2Earnings.com av Jeong "Mvp" Jong Hyeon, när Incredible Miracle-proffset plockade hem den delade tredjeplatsen i de globala finalerna av WCS första säsong.
I och med tredjeplatsen och prissumman på 10 000 dollar kunde Mvp under dagen passera MC på resultatsajten SC2Earnings lista över vilka spelare som vunnit mest pengar i StarCraft II.
Hack i häl på legendaren Flash
Enligt SC2Earnings konkurrent Esportsearnings, som räknar vinstpengar inom alla spel, har Mvp precis även passerat Brood War-legendaren Lee "Jaedong" Jae Dong och är nu hack i häl på den andre Brood War-legendaren Lee "Flash" Young Ho. Dock återstår drygt hela 60 000 dollar innan Mvp kan ta igen Flash försprång.
Först på listan ligger FPS-legendaren Johnathan "Fatal1ty" Wendel med 454 000 dollar. Främst från spelet Painkiller.
NaNiwa i topp-20
I toppen av SC2Earnings lista är det tomt på foreigners. Ilyes "Stephano" Satouri hamnar som första icke-korean på fjärdeplats, därefter innehar de två polackerna Grzegorz "MaNa" Komincz och Artur "Nerchio" Bloch plats 15 respektive 16. Svenskproffset Johan "Naniwa" Lucchesi kommer först på 20:e plats. Tätt efter, på plats 24 ligger sedan Marcus "ThorZaIN" Eklöf. Men därefter gör svenskrepresentationen ett hopp och inte förrän på plats 49 hittas Jeffrey "Sjow" Brusi.
Mest vunna pengar i StarCraft II enligt SC2Earnings.com 1 Incredible Miracle Jeong "Mvp" Jong Hyeon $373,520
2 SK Gaming Jang "MC" Min Chul $367,213
3 Incredible Miracle Lim "NesTea" Jae Duk $258,713
4 Evil Geniuses Ilyes "Stephano" Satouri $233,305
5 FXOpen Lee "Leenock" Dong Nyoung $208,614
6 MVPPark "DongRaeGu" Soo Ho $208,278
7 Team LiquidSong "HerO" Hyun Deok $188,524
8 Prime Lee "MarineKing" Jung Hoon $186,425
9 SK Telecom T1 Won "PartinG" Lee Sak $186,109
10 CMStorm Choi "Polt" Seong Hun $184,370
Mest vunna pengar i alla spel enligt Esportsearnings.com 1 Fatal1ty Johnathan Wendel $454,544.98
2. Flash Lee, Young Ho $437,114.55
3 Mvp Jung, Jong Hyun $377,116.38
4. Jaedong Lee, Jae Dong $368,621.09
5. MC Jang, Min Chul $366,827.11
6. Moon Jang, Jae Ho $292,019.57
7. Dendi Danylo Ishutin $270,491.27
8. Puppey Clement Ivanov $269,587.17
9. XBOCT Oleksandr Dashkevych $269,587.17
10. LighTofHeaveN Dmitriy Kupriyanov $267,699.10
Publicerad: 2013-06-09 12:38
INoVation tar revansch efter WCS.kr-fadäsen
INoVations nerver håller - nollar sOs och skrattar hela vägen till banken efter att ha bärgat 40 000 USD och WCS Season 1-bucklan!
För en stund sedan avgjordes den första säsongen av WCS och vilken avslutning det blev! Utöver de båda WCS.kr-finalisterna Soulkey (Z) och INoVation (T) på vars en sida av slutspelsträdet var även den europeiska mästaren Mvp (T) samt protoss-innovatören sOs (P) med och tampades om en finalplats.
Efter två rafflande semifinaler stod det klart att WCS.kr- och CODE S-vinnaren Soulkey blivit besegrad av sOs knappa 3-2 i en extremt välspelad och jämn kamp. I den andra semifinalen mellan världens kanske två bästa Terran-spelare, Mvp och INoVation blev det minst lika jämnt. När krutröken lagt sig och GG hamrats kunde INoVation ta av sig sina glasögon, torka svetten ur pannan och konstatera att han var klar för den första WCS-finalen någonsin.
I finalen mellan INoVation och sOs var det aldrig riktigt jämnt, tossen försökte och försökte men det ville sig inte riktigt då INoVation levde upp till sitt namn och lyckades oavsett vilken unitcomp som kastades på honom både överleva och utmanövrera sin motståndare mer än en gång.
För vinsten och revanschen efter den snöpliga förlusten i WCS.kr-finalen (Soulkey reverse ALL-killade honom) får INoVation $40 000 medan tvåan får nöja sig med hälften.
Slutplaceringar WCS World Finals Season 1 1. INoVation (T) $40 000 2. sOs (P) $20 000 3/4. Soulkey (Z) $10,000 3/4. Mvp (T) $10,000
Bildkälla TeamLiquid.com
Publicerad: 2013-06-03 15:52
HerO vinner WCS America
WCS America fick sitt slut med att sex av de åtta bästa var koreaner. Norska Snute tog hem priset som bästa icke-korean.
Amerikanska WCS Premiere league dominerades av koreaner från början till slut. I top 8 hittar vi endast två icke-koreaner, varav ingendera är från varken nord- eller sydamerika. Norska Snute lyckades ta sig till en sjätteplats och missar den sista platsen till säsongsfinalerna i Korea efter att han förlorat mot Alicia 3-2.
Vann gjorde Team Liquids Hero som lyckades slå Evil Geniuses Revival med 4-2 i finalen. HerO förlorade de två första kartorna, men återhämtade sig och vann sedan 4 kartor i rad.
Fatal1ty utmanas och det satsas NT$ 300 000 (cirka 73 000 SEK) på en match!
Jonathan "Fatal1ty" Wendel är en av esporthistoriensoch världens kanske bästa och mest kända spelare, FPS-gurun har vunnit en drös tunga titlar (12 stycken världstitlar), och har efter sin aktiva karriär verkat för att främja esporten.
Det sista spelet som Fatal1ty gav en ärlig chans var Painkiller och det spelet hade sin absoluta peak under CPL World Tour och strax därefter försvann både Fatal1ty och spelet. Men nu har legendaren valt att damma av bössan och acceptera en utmaning från sin gamla sparringpartner relic, en match Painkiller som OCZ valt att stoppa in NT$300 000 till relic om han vinner!
"Johnathan Wendel often likes to state that FATAL1TY MEANS GAMING. With that said, Fatal1ty has answered the challenge, and will take on relic at Taiwans landmark Taipei 101 building on Thursday, June 6, 2013.
In his first professional match of consequence since 2007, will Johnathan "Fatal1ty" Wendel be ready to live up to his title as the greatest gamer in history? And obliterate relic? -OR- will relic be able to do it again? - And beat Fatal1ty? And take home a prize of NT$300,0000."
Hela spektaklet kommer att gå av stapeln i Taiwan där Jonthan varit verksam med sin gaminggearutveckling och då i Taipei 101 Building på den svenska nationaldagen.
RAKAKA VERSION 2.5 - "ANGELÄGET"
Den här sidan använder sig av kakor för att möjliggöra interaktionsfunktionalitet och statistikföring. För att undvika kakor kan du stänga av dem via din webbläsare eller inte besöka Rakaka.