Publicerad: 2011-06-07 12:35
MorroW svarar på 20 svettiga frågor
MorroW svarar på Rakaka-läsarnas frågor.

1.Hejsan, I state of the game #37 blev det debatt mellan Idra o Day9 angående zergs early game balans. Vad tycker du om zerg just nu och vad skulle du vilja ändra på? /VenaGe

Jag tycker zerg är ganska balanserad ras just nu. Det brukade vara ganska självklart vad som var för bra för några månader sen men nu börjar det bli lite svårare. Jag skulle nog säjga att zvp favoriserar protoss litegranna men som sagt så spelar jag med en ny zerg stil som går väldigt bra just nu. Det går antagligen bra som det går för protoss spelare inte lärt sig hantera att stoppa det teoretiskt sätt eller vara tillräckligt snabba för att stoppa det praktiskt sätt.

Zvt tycker jag kan vara lite obekvämt i early game för i vissa positioner på vissa maps så kan det vara svårt att scouta vad terran gör och då får man mer eller mindre gissa vad han gör vilket kan leda till att man faller efter emot en macro build av terran eller åker ut på en early game cheese.
Men oftast så brukar jag kunna lista ut vad terran håller på med och då får jag tillgång till att svara till han korrekt och när det blir macro game känner jag som att jag har fördelen men det vet jag inte ifall det är pga obalans eller ifall att det bara är jag som känner mig säker i ett standard midgame macro game.
När man kommer till late game och zergen har stoppat attacker eller terran inte attackerat alls så tycker jag zerg har fördel för terran inte riktigt har mobiliteten att skydda alla sina expansioner från harass eller counterattacks. Plus så tycker jag broodlord/corruptor/infestor kompositionen är väldigt stark emot terran och terran har inte riktigt ett bra svar emot det när man får för stor arme av den kompositionen.

2.Jag har följt dina matcher och på senaste tiden har du i ZvP, med blandade resultat, kört den gamla Roach / Hydra / Corruptor-stilen, varvat med många olika all-ins. Har du några planer på att testa andra stilar som t.ex. Sheths hyperaggresiva spel, eller kanske ling / Baneling / Infestor? /kyrieee


Ja precis, jag brukade spela på det sättet av olika anledningar. den största va att jag helt enkelt trodde det va bästa sättet för andra zergs som spelat zvp mycket längre än mig fortfarande spelade så plus så kände jag att det va den mest stabila spelstilen.
De senaste veckorna har jag börjat spela med ling bane infestor mycket och overlord drops speciellt och det går väldigt bra. Har inte direkt kopierat någon så det har vart mycket arbete med timings hur jag ska stoppa olika allins och vad jag ska prioritera i mitt spel.
Protoss spelare hade stort problem emot detta i början efter jag började stoppa allins med nu så vinner dom i alla fall ibland macro games emot mig. Jag vill ge ett stort tack till bischu, sase och naniwa som vart mina main practice partners.

3.Tittade på en gammal med intervju med Jinro att du skulle vara någon av svenskarna som har en chans i GSL. har du läst intervjun ( den första 20 svettiga frågor med Jinro) och tror du att han har rätt? /neofajt

Nej jag har inte sett den eller läst den faktiskt. Jag tror jag skulle ha en ganska bra chans i GSL ifall jag fick bo där ett tag. Men som sagt måste man ha bra mental styrka och motivation att flytta hemifrån så länge tid och kämpa i den svåraste turneringen som finns. Personligen är jag väldigt imponerad av att Jinro fortfarande är där och gör så bra ifrån sig. Men jag är nästan mer imponerad av att när han inte gör lika bra ifrån sig så ger han inte upp och åker hem utan att han bara stannar där och fortsätter kämpa.

4.Naniwa sa att anledningen att han inte bor med er är för att TLO inte tycker om honom. Vad tycker du själv om Naniwa och skulle du vilja ha in honom i huset? /Klaent

Jag kan säga att det är inte den enda anledningen av att han inte vart inbjuden. Naniwa har vart lite sugen på att åka till Korea på sistone och han vann nästan Vägen till Korea-turneringen. Jag tror till mestadels att han inte vill flytta in för att han är inte helt säker på ifall han vill åka till Korea eller inte. Han bor i en egen lägenhet i Skåne så ifall han flytta in hit skulle han behöva ge upp den vilket vore en ganska stor investering i sig som kräver att han vet att han gör rätt beslut av att flytta in.
själv så tränar jag med Naniwa mycket online så det skulle nog hjälpa ifall han bodde i huset så långt vi går med vår zvp och pvz i alla fall men det tar mer än så ifall man ska bli övertygad att man vill att han ska bo i huset. Det handlar inte bara om att vara en trevlig person att leva med eller ha skicklighet i spelet och motivation, man ska helst ha ett ganska bra rykte men i alla fall inte ett dåligt (pratar om PR).
Naniwa har haft det lite tufft de fösta månaderna i sc2 när det gäller hans PR och jag tror det följer med han fortfarande faktiskt. Pratar inte dåligt om han på något sätt här, jag vet att det kan vara stressigt att ha så många turneringar som han ha och det är ibland svårt att hålla sig lugn i alla lägen. Till exempel från tsl3 finalen så skrev han "chill get out" för chill laggade vilket fick han att se lite oprofessionell ut men jag tror att alla spelare i den situationen skulle tänka likadant.

5.När kände du att du verkligen hade blivit ett SC2-proffs? /deefiX


Första steget var nog när jag slutade skolan vilket menade att jag satsade fullt ut på sc2. Andra steget var nog när jag flyttade in i detta proffshus vilket visade mig själv att jag tjänade tillräckligt med pengar för att flytta hemifrån (som när du blir fastanställd på ett jobb så kan du flytta hemifrån typ).

6.Vad för zerg-units skulle du vilja se att Blizzard introducerar i nästa expansion, som du känner att zerg behöver/som saknas nu.
Någon unit från BW? (Typ Lurker för att hålla ramper/chokes, eller Defiler för Darkswarm) eller nån helt ny som fyller en annan funktion. /Olof


Jag tycker zerg saknar units som håller en position. Protoss har sentry med forcefield och terran kan relativt säkert ta positioner och ramper med siege tanks och byggnader.
Både lurker och defilern med sin darkswarm höll positioner bäst som zerg och jag tror det vore något bra att ha i late game.
Du har spine crawlers som var som sunkens i sc1 där du skyddade expansioner och positioner bra i early game och early midgame men nu känner jag att när jag kommer till late game så bygger jag bara fler å fler spine crawlers med 1-2 infestors vilket är helt annorlunda från 2 lurkers på en ramp med dark swarm över.
Jag tycker zerg helt enkelt har för lite gubbar som gynnas av chokes och positioner och för mycket gubbar som bara a-movar in i en flank och gynnas av stora och öppna områden.

7. Du var väldigt aktivt inom BW-scenen innan du började köra SC2. Saknar du BW ibland och spelar du det fortfarande ibland? /Klon

Jag saknar det varje dag jag tänker på det. Jag spelar det inte längre men jag tittar ibland på BW vods. Men jag är glad av att sc2 börjar påminna mig om sc1 mer och mer.

8.Om du var tvingad att byta ras, vilken ras hade du valt och varför? /Lukas

Jag skulle bytt tillbaks till terran då protoss är inte en tillräckligt utmanade ras för mig mekaniskt sätt och teoretiskt sätt så är det relativt ytligt jämfört med zerg vilket leder till att jag tycker att jag inte kommer nå min fulla potential som spelare med protoss. Däremot så tycker jag zerg har lättare micro control än protoss vilket är lite synd. Det är riktigt imponerande ibland att se protoss spelare med perfekta forcefield utan att slösa bort energi och sprida ut sina gubbar korrekt emot mina banelings samtidigt som dom undviker att få sina colossus neutral parasitade samt drar focus på infestors med dom. Men jag som spelare tycker det är mer intressant att ha större potential i macro än micro.
Jag tycker också tvt är mycket roligare att spela än pvp för pvp är ganska simpelt när du går in i midgame och vidare och i early game så känns det lite mer coinflip baserat än tvt, dock så är alla mirror matchups i allmänhet mer coinflip i early game än andra matchups.

9.Vem är den bästa spelaren i världen just nu och varför är han det? /WWE

Jag skulle nog säga mvp eller nestea. Båda verkar vara relativt lika i hur dom spelar. Dom spelar väldigt logiskt och utgår från att deras motståndare spelar lika bra som dom på sättet dom anfaller och har sina builds. Dom kör sakta men säker och tänker väldigt mycket från en ekonomisk vinkel.
Men i slutändan tror jag mvp har mer potential som spelare för han är yngre och det känns som att han är lite snabbare på att spela.
MorroW efter sin IEM vinst mot IdrA.


10. Jag spelar själv terran, men funderar på att göra bytet till zerg. Med tanke på att du själv har gjort det, kan du förklara vad som låg till grund för ditt beslut och om det är svårt att lära sig en ny ras? /Penke


Jag tycker terran har fundamentala problem i early game på ett turbaserat sätt som patcher inte kommer fixa på en lång tid. ska inte gå in i detalj på det dock.
Zerg kräver mer macro mechanics.
Zerg har potential till att scouta allting som kommer på han utan att investera mycket i midgame och lategame.
När jag spelade terran så var det för svårt att få garanti på saker vilket är något jag behöver för jag är ganska paranoid i mitt spel och gillar att se allt som kan komma, endast det är random saker. Som terran behövde jag helt enkelt investera för mycket för att få garanti vilket ofta ledde till att jag antingen föll efter för mycket eller spelade coinflip själv.
Det jag saknar mest från terran är micro control vilket zerg inte har lika mycket potential i.

11. Efter Sveriges senaste succé i e-sport, tycker du att man kan säga att Sverige är bäst på esport? Jag menar vi är ju CS dominant sedan urminnes tider, och nu har spelare som du, Jinro, ThorZaIn, Naniwa med en rad fler spelare visat att Sverige kan vinna alla torneringar som körs i västvärlden. Så om man räknar bort Korea ( de är OP), tycker du att Sverige är bäst i världen på e-sport? /Johan

Ja vi är bäst utanför Korea just nu tycker jag, Ukraina är också bra.

12.Hur kom du till toppen av sc2? Var det genom ladder eller spel i ligor eller något annat? /EiSeL

Mycket pracc på ladder men framförallt i custom games emot andra progamers (nuförtiden spelar jag bara custom games som träning medan ladder är mer för att ha roligt eller warmup).
Men för att anses som att man är på toppen av andra behöver man vinna turneringar också. Vann väldigt många turneringar eller gick långt i de flesta jag spelade när jag var terran och nu börjar jag göra bra ifrån mig med zerg också.

13. Jag hörde IdrA säga att zerg inte kan utsätta sin motståndare för tidig press pga wall-ins, zerg unitsen har låg range. Håller du med han och isåfall vad kan göras för att förbättra det? /neofajt

Zerg är en väldigt defensiv ras och man behöver investera för mycket för att sätta press på sin motståndare. Så när man väl investerar så kan man lika gärna gå allin med det. Jag tror det är svårt att ändra till att göra så press blir mer vanligt i early game för zerg men samtidigt känner jag att det inte riktigt behövs så spelet är nu.
Tanken bakom press är att du investerar lite för att ge en misstolkning till din motståndare som potentiellt tvingar han till att investera i skydd. Till exempel att du gör 2rax emot zerg och bara bygger 1 marine och sen lägger CC och bygger en fake bunker vid hans natural så måste zerg spela som att det var en riktig 2rax vilket leder till att han ligger efter i early game om han spelar safe. Men samtidigt så kan zergen spela coinflip där och inte ta betet så ligger han före. Press i early game på det sättet blir därför oftast lite random om vem som kommer före.

Fast det finns en annat sätt av press som han kanske menade vilket är när du visar vad du har utan att investera som tvingar han till att svara annars dör han. Ett exempel av det är när du 1rax expandar emot zerg hatch first och skickar första 1-2 marinerna och anfaller lite drones i natural innan lings kommer ut och sen springer hem innan lingsen kommer ifatt. För du ville bygga dessa marines i första början för att skydda dig själv och jaga bort overlords eller drone scout så då kan du lika gärna lägga denna press på motståndaren i det lilla momentum du har att göra så.

14. Tror du att du kommer leva på esport många år till eller har du några planer på att börja jobba eller studera vidare? /Malte

Min plan är att spela sc2 i många år framåt och jag tror det är en ganska stabil plan också ifall jag ska vara helt ärlig.

15. Brukar du förbereda dig mycket inför dina NASL-matcher? Vad tycker du om NASL och kommer du vilja fortsätta spela i NASL nästa säsong? /Pophorn

Jag förbereder mig inte för nasl specifikt för det behövs inte och endast ifall jag gör det så hjälper det inte så mycket pga lag och maps. Jag är inte helt säker ifall jag vill spela nästa säsong av nasl, men det känns som ett bra val så här långt och jag tror ligan kommer förbättra sig till nästa säsong.

16. Vad är Mavens roll i proffshuset? Han verkar inte veta själv. /Klaent

Han har inte flyttat in än. Jag vet inte riktigt men vi har planer på att göra en youtube kanal och skaffa twitter etc vilket jag tror han kan jobba mest med. Förhoppningsvis så är det han som fixar saker som skiter sig :p Han sa att han ville va kock också men efter sett han ta margarin i pannan för att steka bacon så tvekar man lite lol.
Han jobbar också hårt för att fixa sponsorer som vi alla gjort men visar sig vara ganska svårt. Maven är också en kommentator och bor han i huset blir han nog drastiskt bättre på spelet också vilket kommer göra han till en bättre kommentator.

17. Om du skulle få välja vilken spelare som helst i världen som skulle flytta in i proffshuset, vem skulle det vara och varför? /Hadim

Skulle inte välja någon korean eller så för dom skulle nog inte vilja flytta in :p Sase och naniwa vore roligt men jag känner på mig att dom hellre vill bo i korea. Thorsain eller naugrim vore faktiskt roligt ifall dom flyttade in för uppenbara anledningar.

18. Det pratas mycket om att banorna i SC2 är en viktig del i balanseringen och att många är dåliga för zerg. Vilken är den bästa samt den sämsta kartan som brukas spelas i stora turneringar? /Klmmp

Metalpolis, shattred temple, typhon peaks i close pos. backwater gulch är en obekväm map också i early game. Bästa är nog metalpolis crosspos.
testbug verkar också vara en bra zerg map men den spelas inte så ofta.

19. Vad tyckte du om din tid i Korea? Kan esport bli lika stort i Sverige i framtiden? /Milk

Det va riktigt kul att åka till Korea och spela gsl-turneringen. var också spännande att se Seoul och kulturen. Var mindre roligt att jag åkte på stryk av toss.
Sverige verkar gilla esport mer och mer, speciellt börjar det komma in i media i alla fall vilket är najs. Men det blir svårt att gå om Korea.

20. Varför valde du nicket MorroW? /Johan

Jag hette noobwithnolife när jag va 15 (eller 14 minns inte) :D men sen när jag joinade min första klan [MB] så fick inte klantaggen plats i namnet så var tvungen att byta. valde bara något jag tyckte va bra då. nuförtiden har man bara kvar sitt nick för det är det som man är känd för. skulle nog inte vilja byta nick heller. jag tycker det inte är så viktigt

Några sista ord?
Tack till min klan mousesports och sponsorerna geil medion intel razer och sansibar.
bobhund

Nyhetsrapporteringen på RAKAKA är tillsvidare stängd. Nya projekt från RAKAKA presenteras senare.

Följ oss på Twitter:
@RAKAKA
@frenys
@greykarn

Mvh

ponde & gREYKARN



Nytt blod i en monoton tid, i ett monotont liv
RAKAKA: greykarn bloggar om sajtens uppgång och fall, esportens utveckling mellan 2006 och 2013.

Svensk dominans på DH Summer 2013
Svensk dominans på DH Summer 2013
EXTRA! Sverige regerade i alla grenar, svenskarna presterade på hemmaplan.

Rakaka snackar med Jaedong
Sjow innan ödesmatchen mot koreanska Life
DHS2013: Rakaka pratar med det svenska hoppet.

Rakaka snackar med Jaedong
Rakaka snackar med Jaedong
DHS2013: EndarS pratar Dreamhack i exklusiv intervju med en av världens största e-sportprofiler.

Lemondogs rekryterar LCS-lag & byter huvudsponsor
Lemondogs rekryterar LCS-lag & byter huvudsponsor
LOLEXTRA! Svenska Sverok-föreningen Lemondogs tar sig in i Riots superliga och byter Razer mot SteelSeries

Pengar rullar in som de ska för Mvp
Pengar rullar in som de ska för Mvp
CASH! Det går bra nu - Mvp puttar ner MC från pengatronen.

INoVation tar revansch efter WCS.kr-fadäsen
INoVation tar revansch efter WCS.kr-fadäsen
EXTRA! Storslagen seger för världens bästa Terran (?) i WCS World Finals

Inatt avgörs WCS
Inatt avgörs WCS
SC2: Fyra koreaner gör upp om den första WCS-titeln. Kalaset startar 03:00!

HerO vinner WCS America
HerO vinner WCS America
SC2: Koreanerna dominerade WCS America.

Fatal1ty dammar av bössan och gör comeback
Fatal1ty dammar av bössan och gör comeback
EXTRA! relic utmanar legendaren och det satsas NT$ 300 000Publicerad: 2013-06-18 23:33

Svensk dominans på DH Summer 2013
Stora svenska framgångar när DreamHack Summer 2013 avgjordes - svensk "doldis" plockar överraskande medalj och storlagen fortsätter att dominera.

Under helgen som passerade (lör-tis) arrangerades DreamHack Summer 2013 på Elmia i Jönköping. För svensk del skulle evenemanget visa sig bli en oerhörd framgång då vi kammade hem tre guld och ett brons (i tre av de största turneringarna) i vad som måste anses vara en av de bästa svenska turneringarna någonsin. Dessutom var det svenska LoL-stjärnor i de mest framgångsrika lagen.

Chockade Fighting-communityn
Först ut var turneringen i Street Fighter IV:AE som avgjordes under Lördagen. Världsmästaren och den tveklöst mest dominanta fightern Infiltration var på plats för att försvara sina två tidigare mästartitalar. Dessutom var som vanligt legenden Ryan Hart på plats och som har fyra DreamHack-titlar på sitt bälte. Men det var faktiskt ingen va dessa storfavoriter som tog hem segern. Istället stal svenska göteborgaren Popi showen. Genom att först besegra Infiltration med 2-0 och Ryan Hart i Winner-bracket så kunde inte Infiltration stå pall för svensken i finalen. Detta är troligtvis en av de största esporthändelserna på DreamHack. Infiltration har inprincip varit obesegrad i 2,5 år och alla vill nu lära känna svensken som har besgrat honom. Grattis Popi! Dessutom kom svenska Ettelman från Team Property på en härlig fjärde plats.

Bara The International kvar
I DoTA 2-turneringen var svenska The Alliance storfavoriter till segern, ett favoritskap som G1 League-vinnarna mäktade med att bära. Laget tog sig nämligen hela vägen till final där man ställdes mot Quantic från Frankrike.

Efter att ha plockat den första kartan skulle Alliance visa var skåpet skulle stå reda i karta två men det ville sig inte riktigt utan Quantic tilläts komma ikapp och utjämna men efter suveränt spel av svenskarna kunde matchen tillslut plockas hem med 2-1 och därmed försvarades DreamHack-titeln.

Även den gamle stjärnan kan än...
För de svenska Starcraft 2-stjärnorna är DreamHack ett speciellt evenemang, det kryllar av koreanska superstjärnor och det finns inget hellre vill göra än att vinna på hemmaplan och när alla favoriter faller måste någon annan ta klivet fram. Denna gång var det överraskande Jeffrey "Sjow" Brusi som i mångas ögon gjorde sin absolut bästa turnering sen IEM-vinsten för några år sedan.

Den hete och pånyttfödde Team prOperty-spelaren lyckades på sin väg fram till medaljerna bland annat besegra Harstem och superkoreanen Life. Dessvärre för Sjow blev den blivande DreamHack-mästaren StarDust för svår och Jeffrey fick nöja sig med en bronspeng och 20 000 SEK.

Dominansen är total!
När världens absolut mest dominerande lagmaskin NiP-Gaming spelar i en turnering är det knappt lönt att sia om utgången, de svenska superstjärnorna i CS:GO har inte förlorat många matcher under vägen till världstoppen och DreamHack skulle inte bli något undantag.

Efter att ha besegrat ryska Virtus.pro tidigt i turneringen defilerade ninjorna till final dit det svenska överraskningslaget Epsilon även tagit sig. Dessvärre för Epsilon gick det inte rubba Ninjas in Pyjamas denna gång utan NiP vann en komfortabel seger med 2-0 och för besväret fick man en prischeck på 70 000 SEK.

League of Legends-stjärnor
Även om Sverige inte har något helsvensk lag som är bland de bästa så gjorde svenskarna extremt bra ifrån sig. Först ut så vann Rekkles som inhoppare DreamHack League of Legends Championship tillsammans med Copenhagen Wolves, 70 000 SEK rikare. I LCS som drog igång på DreamHack så hade svenska Alexander "Jree" Bergström lekstuga med sitt Team Alternate som gick 5-0 på plats och har fått en fantastisk start på säsongen, läs mer här.


    Vinnare DH Summer 2013:

    SSFIV:AE
    1. Popi – 25 000 SEK
    2. Infiltration – 12 500 SEK
    3. Ryan Hart – 7 500 SEK
    4. Ettelman – 5 000 SEK

    DOTA2
    1. The Alliance – 140 000 SEK
    2. Quantic Gaming – 70 000 SEK
    3-4. Evil Geniuses – 25 000 SEK
    3-4. Team Dignitas – 25 000 SEK

    Starcraft 2
    1: StarDust – 60 000 SEK (750 WCS-poäng)
    2: Jaedong– 35 000 SEK (450 WCS-poäng)
    3-4: SjoW – 20 000 SEK (300 WCS-poäng)
    3-4: TaeJa – 20 000 SEK (300 WCS-poäng)

    Counter-Strike:GO
    1. NiP Gaming – 70 000 SEK
    2. Epsilon – 40 000 SEK
    3-4. LDLC.com – 25 000 SEK
    3-4. Virtus.pro – 25 000 SEK

    League of Legends
    1. Copenhagen Wovles – 70 000 SEK
    2. Dark Passage – 35 000 SEK
    3-4. Eternity Gaming – 25 000 SEK
    3-4. Heimerdingers Colossi – 25 000 SEK
Relaterat: DreamHack.se

Publicerad: 2013-06-09 22:18

Pengar rullar in som de ska för Mvp
Efter helgens topplacering i WCS seglar cashkungen Mvp upp på plats nummer ett över de spelare som vunnit mest pengar i StarCraft II.

Det går bra nu. Eller snarare dåligt för Jang 'MC' Min Chul som endast slutade i topp-32 i WCS Korea. I dag kunde han se sig omsprungen på SC2Earnings.com av Jeong "Mvp" Jong Hyeon, när Incredible Miracle-proffset plockade hem den delade tredjeplatsen i de globala finalerna av WCS första säsong.

I och med tredjeplatsen och prissumman på 10 000 dollar kunde Mvp under dagen passera MC på resultatsajten SC2Earnings lista över vilka spelare som vunnit mest pengar i StarCraft II.

Hack i häl på legendaren Flash
Enligt SC2Earnings konkurrent Esportsearnings, som räknar vinstpengar inom alla spel, har Mvp precis även passerat Brood War-legendaren Lee "Jaedong" Jae Dong och är nu hack i häl på den andre Brood War-legendaren Lee "Flash" Young Ho. Dock återstår drygt hela 60 000 dollar innan Mvp kan ta igen Flash försprång.

Först på listan ligger FPS-legendaren Johnathan "Fatal1ty" Wendel med 454 000 dollar. Främst från spelet Painkiller.

NaNiwa i topp-20
I toppen av SC2Earnings lista är det tomt på foreigners. Ilyes "Stephano" Satouri hamnar som första icke-korean på fjärdeplats, därefter innehar de två polackerna Grzegorz "MaNa" Komincz och Artur "Nerchio" Bloch plats 15 respektive 16. Svenskproffset Johan "Naniwa" Lucchesi kommer först på 20:e plats. Tätt efter, på plats 24 ligger sedan Marcus "ThorZaIN" Eklöf. Men därefter gör svenskrepresentationen ett hopp och inte förrän på plats 49 hittas Jeffrey "Sjow" Brusi.

Mest vunna pengar i StarCraft II enligt SC2Earnings.com
1 Incredible Miracle Jeong "Mvp" Jong Hyeon $373,520
2 SK Gaming Jang "MC" Min Chul $367,213
3 Incredible Miracle Lim "NesTea" Jae Duk $258,713
4 Evil Geniuses Ilyes "Stephano" Satouri $233,305
5 FXOpen Lee "Leenock" Dong Nyoung $208,614
6 MVPPark "DongRaeGu" Soo Ho $208,278
7 Team LiquidSong "HerO" Hyun Deok $188,524
8 Prime Lee "MarineKing" Jung Hoon $186,425
9 SK Telecom T1 Won "PartinG" Lee Sak $186,109
10 CMStorm Choi "Polt" Seong Hun $184,370


Mest vunna pengar i alla spel enligt Esportsearnings.com
1 Fatal1ty Johnathan Wendel $454,544.98
2. Flash Lee, Young Ho $437,114.55
3 Mvp Jung, Jong Hyun $377,116.38
4. Jaedong Lee, Jae Dong $368,621.09
5. MC Jang, Min Chul $366,827.11
6. Moon Jang, Jae Ho $292,019.57
7. Dendi Danylo Ishutin $270,491.27
8. Puppey Clement Ivanov $269,587.17
9. XBOCT Oleksandr Dashkevych $269,587.17
10. LighTofHeaveN Dmitriy Kupriyanov $267,699.1
0


Publicerad: 2013-06-09 12:38

INoVation tar revansch efter WCS.kr-fadäsen
INoVations nerver håller - nollar sOs och skrattar hela vägen till banken efter att ha bärgat 40 000 USD och WCS Season 1-bucklan!

För en stund sedan avgjordes den första säsongen av WCS och vilken avslutning det blev! Utöver de båda WCS.kr-finalisterna Soulkey (Z) och INoVation (T) på vars en sida av slutspelsträdet var även den europeiska mästaren Mvp (T) samt protoss-innovatören sOs (P) med och tampades om en finalplats.

Efter två rafflande semifinaler stod det klart att WCS.kr- och CODE S-vinnaren Soulkey blivit besegrad av sOs knappa 3-2 i en extremt välspelad och jämn kamp. I den andra semifinalen mellan världens kanske två bästa Terran-spelare, Mvp och INoVation blev det minst lika jämnt. När krutröken lagt sig och GG hamrats kunde INoVation ta av sig sina glasögon, torka svetten ur pannan och konstatera att han var klar för den första WCS-finalen någonsin.

I finalen mellan INoVation och sOs var det aldrig riktigt jämnt, tossen försökte och försökte men det ville sig inte riktigt då INoVation levde upp till sitt namn och lyckades oavsett vilken unitcomp som kastades på honom både överleva och utmanövrera sin motståndare mer än en gång.

För vinsten och revanschen efter den snöpliga förlusten i WCS.kr-finalen (Soulkey reverse ALL-killade honom) får INoVation $40 000 medan tvåan får nöja sig med hälften.

Slutplaceringar WCS World Finals Season 1
1. INoVation (T) $40 000
2. sOs (P) $20 000
3/4. Soulkey (Z) $10,000
3/4. Mvp (T) $10,000

Bildkälla TeamLiquid.com

Publicerad: 2013-06-03 15:52

HerO vinner WCS America
WCS America fick sitt slut med att sex av de åtta bästa var koreaner. Norska Snute tog hem priset som bästa icke-korean.

Amerikanska WCS Premiere league dominerades av koreaner från början till slut. I top 8 hittar vi endast två icke-koreaner, varav ingendera är från varken nord- eller sydamerika. Norska Snute lyckades ta sig till en sjätteplats och missar den sista platsen till säsongsfinalerna i Korea efter att han förlorat mot Alicia 3-2.

Vann gjorde Team Liquids Hero som lyckades slå Evil Geniuses Revival med 4-2 i finalen. HerO förlorade de två första kartorna, men återhämtade sig och vann sedan 4 kartor i rad.

Slutplaceringar:
1. Liquid'HerO
2. EG.Revival
3/4. Axiom.Ryung
3/4. EG.aLive
5. Axiom.Alicia

Bildkälla: TeamLiquid

Publicerad: 2013-06-02 18:12

Fatal1ty dammar av bössan och gör comeback
Fatal1ty utmanas och det satsas NT$ 300 000 (cirka 73 000 SEK) på en match!

Jonathan "Fatal1ty" Wendel är en av esporthistoriensoch världens kanske bästa och mest kända spelare, FPS-gurun har vunnit en drös tunga titlar (12 stycken världstitlar), och har efter sin aktiva karriär verkat för att främja esporten.

Det sista spelet som Fatal1ty gav en ärlig chans var Painkiller och det spelet hade sin absoluta peak under CPL World Tour och strax därefter försvann både Fatal1ty och spelet. Men nu har legendaren valt att damma av bössan och acceptera en utmaning från sin gamla sparringpartner relic, en match Painkiller som OCZ valt att stoppa in NT$300 000 till relic om han vinner!
    "Johnathan Wendel often likes to state that “FATAL1TY MEANS GAMING.” With that said, Fatal1ty has answered the challenge, and will take on relic at Taiwan’s landmark Taipei 101 building on Thursday, June 6, 2013.

    In his first professional match of consequence since 2007, will Johnathan "Fatal1ty" Wendel be ready to live up to his title as the greatest gamer in history? And obliterate relic? -OR- will relic be able to do it again? - And beat Fatal1ty? … And take home a prize of NT$300,0000."
Hela spektaklet kommer att gå av stapeln i Taiwan där Jonthan varit verksam med sin gaminggearutveckling och då i Taipei 101 Building på den svenska nationaldagen.

Relaterat: ocz.com

BONUS!

Ett rågammalt klipp, nåja (2002) med fatal1ty och Thresh från techprogrammet "The Screen Savers". Vad sägs som lite färska(?) Q3 tips från mästarna?


RAKAKA VERSION 2.5 - "ANGELÄGET"
Den här sidan använder sig av kakor för att möjliggöra interaktionsfunktionalitet och statistikföring. För att undvika kakor kan du stänga av dem via din webbläsare eller inte besöka Rakaka.