Det här är en nyhet publicerad på den gamla versionen av Rakaka, nyheten kan därför se lite konstig ut. Om information saknas kan du alltid kontakta oss så kan vi lösa det.
MAGPLASKET
Idag släpps bomben många kanske redan har väntat på - den TV-sända superligan Championship Gaming Series lägger ner efter bara två säsonger, det rapporterar Cadred.org idag.
Det är Cadred.org som har fått tag i ett email från arrangörerna. I det mailet förklarar man bakgrunden till beslutet:
AN IDEA WHOSE TIME CAME TOO EARLY
Today BSkyB, STAR and DIRECTV ended their Championship Gaming Series® (CGS) joint venture.
While the concept was ahead of its time and we are extremely proud of what weâve accomplished, it became increasingly clear as this ambitious project evolved, that profitability was too far in the future for us to sustain operations in the interim.
Our goal was to be ahead of the curve in the e-sports space, and conceived of CGS as a true sports league. We invested wholeheartedly in the venture and presented viewers with a top-notch production, but the economics just didnât add up for us at this time.
Our only regret is that we will lose a team of creative and talented individuals who invested their hearts and souls into Championship Gaming Series. We recognize their achievements and thank them for their hard work and passion.
BSkyB, STAR and DIRECTV continue to be committed to the video games sector, which is an important part of many of our customersâ lives and a great source of entertainment."
Cadred.org har sen tidigare samarbetat mycket nära med Championship Gaming Series och bör således vara en trovärdig källa.
Det finns ingen officiell information på thecgs.com ännu.
Någon som har några funderingar vad detta kommer innebära? Kommer det en ny aktör inom Source? Vad kommer alla proffs-lag inom CSS göra? Kan 1.6 återigen blomma i USA nu? :)
Kommer ESWC och andra aktörer inom 1.6 satsa mer på Source nu när CGS är ute ur bilden?
#7 Nostra 2008-11-18 19:30:49
#6 Vild gissning är att detta är dödsstöten för Source och att amerikanarna börjar spela 1.6 igen...
#8 Player(1) 2008-11-18 19:30:58
Fel spel, dåligt upplägg.
# vad innebär detta för HeatoN, comback, coach, betydande roll i SK.Gaming.com? aaah? :D
# Vad kommer complexity spela nu? :)) cs 1.6? -klart det!
Förhoppningsvis ökar intresset för 1.6 i USA nu igen. CPL är ju på fötter igen 2009(?).
#9 Ejziponken 2008-11-18 19:34:10
#7 Man kan ju alltid hoppas.
#10 Flash 2008-11-18 19:39:08
#6 Ny aktör? CGS är ett väldigt litet kugghjul egentligen i Source, om än väldigt stort (Ja, DET LÄR LUSTIGT BUT WHATEVA)
CGS tar enbart plats under en väldigt liten period av året, och under resten av året sitter majoriteten av lagen inte bara och vilar (med undantagen magnet och allianz), utan det finns en rad tillställningar FÖRUTOM CGS. Icy Box, ED Winter, I-Series är några av de SENASTE evenemangen. Inga massiva pengar, men tillräckligt för att hålla igång en scen.
Angående USA; De gamla 1.6-lagen kommer antagligen att återvända. Resten stannar, och scenen blomstrar. För Scenen kommer att blomstra, tro mig. Nu vågar organisationerna faktiskt drafta lag, vilket de inte alltid gjorde innan. Varför? Jo, för helt plötsligt kanske halva ditt lag försvinner till en CGS-draft, och du förlorar ditt lag. Fnatic någon? Dignitas?
Hjälper snarare än stjälper scenen!
#11 brutus 2008-11-18 19:49:13
Bra för 1.6 vilket förhoppningsvis får tillbaka ett antal starka lag, dåligt för source ur e-sport synpunkt men scenen lär knappast dö ut på grund av det.
#6
Europa hade 4 cgs-lag som spelade 3-5 matcher per lag & år. Trots det finns det en ganska stor mängd duktiga lag här. Jag tror inte att CGS varit jätte-viktigt för lagen utanför det absoluta toppskiktet. Värre är det i så fall för source i USA men jag tror dom överlever där med nostra ;)
#12 brutus 2008-11-18 19:50:17
menade #7. Fortfarande ingen edit knapp ser jag :D dubbelpost ftw
#13 sNb 2008-11-18 20:08:49
Inte för att verka arrogant men jag förutspådde att CGS förmodligen inte skulle vara mer än 2-3 år, det var jag förmodligen inte ensam om heller.
Dem slängde allt för mycket pengar på spel som saknade en rejäl bas av spelare. Och produktionen var allt för Amerikansk för att fungera i Europa och Asien, vilket krävs när så mycket pengar är med i leken.
Förhoppningsvis förbättrar detta 1.6 scenen i USA en del.
#14 Smuffelito 2008-11-18 20:17:39
Underbart :) CGS gjorde endast skada mot e-sporten och ingen positivt.
De bevisade hur man kan misslyckas trots mycket pengar, det som krävs är nämligen KUNSKAP vilket skaparna saknade.
Var inte CGS vinklat för just TV? Vet inte om Quake är så intressant att se på tv. Och visst är 1.6 stort, men att sitta och se på ett spel från 98?
Jag menar inte att dissa 1.6, jag menar att vi lever i 2000 talet och "allmänheten" sitter nog inte kollar på ett sånt spel där till och med min morfar ser att grafiken inte är så bra.
Starcraft har ingen grafik så nämn inte det som exempel ^^
#19 Nostra 2008-11-18 21:55:23
#10 min post var Source ur esport-synvinkel. Visst kommer spelet leva vidare på lan osv men som ett av esportspelen i toppskiktet kan detta helt klart vara dödsstöten. Självklart tror jag inte folk slutar spela source men att det nu faller tillbaka som ett stort esportspel som har stora prispengar och spelarlöner :)
#20 dytt 2008-11-19 00:23:09
jag önskar död åt source, detta var ett stort steg!
#21 ptr 2008-11-19 06:06:59
Jag tror finanskrisen var en stark faktor som gjorde att CGS fick lägga ner. Tanke på att hela världen går in i en kraftig lågkonjuktur, kommer det att bli svårt för hela esporten att få större aktörer att plöja ner miljontals pengar i tävlingar/klaner etc dom kommande 2-3 åren....
#22 lalush 2008-11-19 09:20:44
#18 HÄDARE!
#23 KruLL 2008-11-19 12:10:23
Både bra och dåligt , men vem bryr sig om source och andra skitspel?:)
#24 Xplrr 2008-11-19 15:43:02
Jag skyller allt på wotlk!
Nyhetsrapporteringen på RAKAKA är tillsvidare stängd. Nya projekt från RAKAKA presenteras senare.
Stora svenska framgångar när DreamHack Summer 2013 avgjordes - svensk "doldis" plockar överraskande medalj och storlagen fortsätter att dominera.
Under helgen som passerade (lör-tis) arrangerades DreamHack Summer 2013 på Elmia i Jönköping. För svensk del skulle evenemanget visa sig bli en oerhörd framgång då vi kammade hem tre guld och ett brons (i tre av de största turneringarna) i vad som måste anses vara en av de bästa svenska turneringarna någonsin. Dessutom var det svenska LoL-stjärnor i de mest framgångsrika lagen.
Chockade Fighting-communityn
Först ut var turneringen i Street Fighter IV:AE som avgjordes under Lördagen. Världsmästaren och den tveklöst mest dominanta fightern Infiltration var på plats för att försvara sina två tidigare mästartitalar. Dessutom var som vanligt legenden Ryan Hart på plats och som har fyra DreamHack-titlar på sitt bälte. Men det var faktiskt ingen va dessa storfavoriter som tog hem segern. Istället stal svenska göteborgaren Popi showen. Genom att först besegra Infiltration med 2-0 och Ryan Hart i Winner-bracket så kunde inte Infiltration stå pall för svensken i finalen. Detta är troligtvis en av de största esporthändelserna på DreamHack. Infiltration har inprincip varit obesegrad i 2,5 år och alla vill nu lära känna svensken som har besgrat honom. Grattis Popi! Dessutom kom svenska Ettelman från Team Property på en härlig fjärde plats.
Bara The International kvar
I DoTA 2-turneringen var svenska The Alliance storfavoriter till segern, ett favoritskap som G1 League-vinnarna mäktade med att bära. Laget tog sig nämligen hela vägen till final där man ställdes mot Quantic från Frankrike.
Efter att ha plockat den första kartan skulle Alliance visa var skåpet skulle stå reda i karta två men det ville sig inte riktigt utan Quantic tilläts komma ikapp och utjämna men efter suveränt spel av svenskarna kunde matchen tillslut plockas hem med 2-1 och därmed försvarades DreamHack-titeln.
Även den gamle stjärnan kan än...
För de svenska Starcraft 2-stjärnorna är DreamHack ett speciellt evenemang, det kryllar av koreanska superstjärnor och det finns inget hellre vill göra än att vinna på hemmaplan och när alla favoriter faller måste någon annan ta klivet fram. Denna gång var det överraskande Jeffrey "Sjow" Brusi som i mångas ögon gjorde sin absolut bästa turnering sen IEM-vinsten för några år sedan.
Den hete och pånyttfödde Team prOperty-spelaren lyckades på sin väg fram till medaljerna bland annat besegra Harstem och superkoreanen Life. Dessvärre för Sjow blev den blivande DreamHack-mästaren StarDust för svår och Jeffrey fick nöja sig med en bronspeng och 20 000 SEK.
Dominansen är total!
När världens absolut mest dominerande lagmaskin NiP-Gaming spelar i en turnering är det knappt lönt att sia om utgången, de svenska superstjärnorna i CS:GO har inte förlorat många matcher under vägen till världstoppen och DreamHack skulle inte bli något undantag.
Efter att ha besegrat ryska Virtus.pro tidigt i turneringen defilerade ninjorna till final dit det svenska överraskningslaget Epsilon även tagit sig. Dessvärre för Epsilon gick det inte rubba Ninjas in Pyjamas denna gång utan NiP vann en komfortabel seger med 2-0 och för besväret fick man en prischeck på 70 000 SEK.
League of Legends-stjärnor
Även om Sverige inte har något helsvensk lag som är bland de bästa så gjorde svenskarna extremt bra ifrån sig. Först ut så vann Rekkles som inhoppare DreamHack League of Legends Championship tillsammans med Copenhagen Wolves, 70 000 SEK rikare. I LCS som drog igång på DreamHack så hade svenska Alexander "Jree" Bergström lekstuga med sitt Team Alternate som gick 5-0 på plats och har fått en fantastisk start på säsongen, läs mer här.
Efter helgens topplacering i WCS seglar cashkungen Mvp upp på plats nummer ett över de spelare som vunnit mest pengar i StarCraft II.
Det går bra nu. Eller snarare dåligt för Jang 'MC' Min Chul som endast slutade i topp-32 i WCS Korea. I dag kunde han se sig omsprungen på SC2Earnings.com av Jeong "Mvp" Jong Hyeon, när Incredible Miracle-proffset plockade hem den delade tredjeplatsen i de globala finalerna av WCS första säsong.
I och med tredjeplatsen och prissumman på 10 000 dollar kunde Mvp under dagen passera MC på resultatsajten SC2Earnings lista över vilka spelare som vunnit mest pengar i StarCraft II.
Hack i häl på legendaren Flash
Enligt SC2Earnings konkurrent Esportsearnings, som räknar vinstpengar inom alla spel, har Mvp precis även passerat Brood War-legendaren Lee "Jaedong" Jae Dong och är nu hack i häl på den andre Brood War-legendaren Lee "Flash" Young Ho. Dock återstår drygt hela 60 000 dollar innan Mvp kan ta igen Flash försprång.
Först på listan ligger FPS-legendaren Johnathan "Fatal1ty" Wendel med 454 000 dollar. Främst från spelet Painkiller.
NaNiwa i topp-20
I toppen av SC2Earnings lista är det tomt på foreigners. Ilyes "Stephano" Satouri hamnar som första icke-korean på fjärdeplats, därefter innehar de två polackerna Grzegorz "MaNa" Komincz och Artur "Nerchio" Bloch plats 15 respektive 16. Svenskproffset Johan "Naniwa" Lucchesi kommer först på 20:e plats. Tätt efter, på plats 24 ligger sedan Marcus "ThorZaIN" Eklöf. Men därefter gör svenskrepresentationen ett hopp och inte förrän på plats 49 hittas Jeffrey "Sjow" Brusi.
Mest vunna pengar i StarCraft II enligt SC2Earnings.com 1 Incredible Miracle Jeong "Mvp" Jong Hyeon $373,520
2 SK Gaming Jang "MC" Min Chul $367,213
3 Incredible Miracle Lim "NesTea" Jae Duk $258,713
4 Evil Geniuses Ilyes "Stephano" Satouri $233,305
5 FXOpen Lee "Leenock" Dong Nyoung $208,614
6 MVPPark "DongRaeGu" Soo Ho $208,278
7 Team LiquidSong "HerO" Hyun Deok $188,524
8 Prime Lee "MarineKing" Jung Hoon $186,425
9 SK Telecom T1 Won "PartinG" Lee Sak $186,109
10 CMStorm Choi "Polt" Seong Hun $184,370
Mest vunna pengar i alla spel enligt Esportsearnings.com 1 Fatal1ty Johnathan Wendel $454,544.98
2. Flash Lee, Young Ho $437,114.55
3 Mvp Jung, Jong Hyun $377,116.38
4. Jaedong Lee, Jae Dong $368,621.09
5. MC Jang, Min Chul $366,827.11
6. Moon Jang, Jae Ho $292,019.57
7. Dendi Danylo Ishutin $270,491.27
8. Puppey Clement Ivanov $269,587.17
9. XBOCT Oleksandr Dashkevych $269,587.17
10. LighTofHeaveN Dmitriy Kupriyanov $267,699.10
Publicerad: 2013-06-09 12:38
INoVation tar revansch efter WCS.kr-fadäsen
INoVations nerver håller - nollar sOs och skrattar hela vägen till banken efter att ha bärgat 40 000 USD och WCS Season 1-bucklan!
För en stund sedan avgjordes den första säsongen av WCS och vilken avslutning det blev! Utöver de båda WCS.kr-finalisterna Soulkey (Z) och INoVation (T) på vars en sida av slutspelsträdet var även den europeiska mästaren Mvp (T) samt protoss-innovatören sOs (P) med och tampades om en finalplats.
Efter två rafflande semifinaler stod det klart att WCS.kr- och CODE S-vinnaren Soulkey blivit besegrad av sOs knappa 3-2 i en extremt välspelad och jämn kamp. I den andra semifinalen mellan världens kanske två bästa Terran-spelare, Mvp och INoVation blev det minst lika jämnt. När krutröken lagt sig och GG hamrats kunde INoVation ta av sig sina glasögon, torka svetten ur pannan och konstatera att han var klar för den första WCS-finalen någonsin.
I finalen mellan INoVation och sOs var det aldrig riktigt jämnt, tossen försökte och försökte men det ville sig inte riktigt då INoVation levde upp till sitt namn och lyckades oavsett vilken unitcomp som kastades på honom både överleva och utmanövrera sin motståndare mer än en gång.
För vinsten och revanschen efter den snöpliga förlusten i WCS.kr-finalen (Soulkey reverse ALL-killade honom) får INoVation $40 000 medan tvåan får nöja sig med hälften.
Slutplaceringar WCS World Finals Season 1 1. INoVation (T) $40 000 2. sOs (P) $20 000 3/4. Soulkey (Z) $10,000 3/4. Mvp (T) $10,000
Bildkälla TeamLiquid.com
Publicerad: 2013-06-03 15:52
HerO vinner WCS America
WCS America fick sitt slut med att sex av de åtta bästa var koreaner. Norska Snute tog hem priset som bästa icke-korean.
Amerikanska WCS Premiere league dominerades av koreaner från början till slut. I top 8 hittar vi endast två icke-koreaner, varav ingendera är från varken nord- eller sydamerika. Norska Snute lyckades ta sig till en sjätteplats och missar den sista platsen till säsongsfinalerna i Korea efter att han förlorat mot Alicia 3-2.
Vann gjorde Team Liquids Hero som lyckades slå Evil Geniuses Revival med 4-2 i finalen. HerO förlorade de två första kartorna, men återhämtade sig och vann sedan 4 kartor i rad.
Fatal1ty utmanas och det satsas NT$ 300 000 (cirka 73 000 SEK) på en match!
Jonathan "Fatal1ty" Wendel är en av esporthistoriensoch världens kanske bästa och mest kända spelare, FPS-gurun har vunnit en drös tunga titlar (12 stycken världstitlar), och har efter sin aktiva karriär verkat för att främja esporten.
Det sista spelet som Fatal1ty gav en ärlig chans var Painkiller och det spelet hade sin absoluta peak under CPL World Tour och strax därefter försvann både Fatal1ty och spelet. Men nu har legendaren valt att damma av bössan och acceptera en utmaning från sin gamla sparringpartner relic, en match Painkiller som OCZ valt att stoppa in NT$300 000 till relic om han vinner!
"Johnathan Wendel often likes to state that FATAL1TY MEANS GAMING. With that said, Fatal1ty has answered the challenge, and will take on relic at Taiwans landmark Taipei 101 building on Thursday, June 6, 2013.
In his first professional match of consequence since 2007, will Johnathan "Fatal1ty" Wendel be ready to live up to his title as the greatest gamer in history? And obliterate relic? -OR- will relic be able to do it again? - And beat Fatal1ty? And take home a prize of NT$300,0000."
Hela spektaklet kommer att gå av stapeln i Taiwan där Jonthan varit verksam med sin gaminggearutveckling och då i Taipei 101 Building på den svenska nationaldagen.
RAKAKA VERSION 2.5 - "ANGELÄGET"
Den här sidan använder sig av kakor för att möjliggöra interaktionsfunktionalitet och statistikföring. För att undvika kakor kan du stänga av dem via din webbläsare eller inte besöka Rakaka.
vetarn
2008-11-18 19:16:06
scope
2008-11-18 19:16:30
FotZik
2008-11-18 19:17:37
Nostra
2008-11-18 19:21:37
flipper
2008-11-18 19:26:38
Ejziponken
2008-11-18 19:27:11
Kommer ESWC och andra aktörer inom 1.6 satsa mer på Source nu när CGS är ute ur bilden?
Nostra
2008-11-18 19:30:49
Player(1)
2008-11-18 19:30:58
# vad innebär detta för HeatoN, comback, coach, betydande roll i SK.Gaming.com? aaah? :D
# Vad kommer complexity spela nu? :)) cs 1.6? -klart det!
Förhoppningsvis ökar intresset för 1.6 i USA nu igen. CPL är ju på fötter igen 2009(?).
Ejziponken
2008-11-18 19:34:10
Flash
2008-11-18 19:39:08
CGS tar enbart plats under en väldigt liten period av året, och under resten av året sitter majoriteten av lagen inte bara och vilar (med undantagen magnet och allianz), utan det finns en rad tillställningar FÖRUTOM CGS. Icy Box, ED Winter, I-Series är några av de SENASTE evenemangen. Inga massiva pengar, men tillräckligt för att hålla igång en scen.
Angående USA; De gamla 1.6-lagen kommer antagligen att återvända. Resten stannar, och scenen blomstrar. För Scenen kommer att blomstra, tro mig. Nu vågar organisationerna faktiskt drafta lag, vilket de inte alltid gjorde innan. Varför? Jo, för helt plötsligt kanske halva ditt lag försvinner till en CGS-draft, och du förlorar ditt lag. Fnatic någon? Dignitas?
Hjälper snarare än stjälper scenen!
brutus
2008-11-18 19:49:13
#6
Europa hade 4 cgs-lag som spelade 3-5 matcher per lag & år. Trots det finns det en ganska stor mängd duktiga lag här. Jag tror inte att CGS varit jätte-viktigt för lagen utanför det absoluta toppskiktet. Värre är det i så fall för source i USA men jag tror dom överlever där med nostra ;)
brutus
2008-11-18 19:50:17
sNb
2008-11-18 20:08:49
Dem slängde allt för mycket pengar på spel som saknade en rejäl bas av spelare. Och produktionen var allt för Amerikansk för att fungera i Europa och Asien, vilket krävs när så mycket pengar är med i leken.
Förhoppningsvis förbättrar detta 1.6 scenen i USA en del.
Smuffelito
2008-11-18 20:17:39
De bevisade hur man kan misslyckas trots mycket pengar, det som krävs är nämligen KUNSKAP vilket skaparna saknade.
Lind
2008-11-18 20:43:42
An7hrax
2008-11-18 21:29:37
dsn
2008-11-18 21:36:18
Vanish
2008-11-18 21:46:20
Jag menar inte att dissa 1.6, jag menar att vi lever i 2000 talet och "allmänheten" sitter nog inte kollar på ett sånt spel där till och med min morfar ser att grafiken inte är så bra.
Starcraft har ingen grafik så nämn inte det som exempel ^^
Nostra
2008-11-18 21:55:23
dytt
2008-11-19 00:23:09
ptr
2008-11-19 06:06:59
lalush
2008-11-19 09:20:44
KruLL
2008-11-19 12:10:23
Xplrr
2008-11-19 15:43:02