Publicerad: 2010-02-25 17:55
Jakten på det perfekta eSportspelet
Ett fan av Counter-Srike, StarCraft: Brood War, Quake, DotA eller Call of Duty spelar ingen roll - förnyelse är vad som är på tapeten.

Du kan hata, förneka, smutskasta, bojkotta och kämpa emot, men förnyelsens klocka är slagen. Vare sig du är ett fan av Counter-Strike, StarCraft eller Quake så är nya titlar inom serien antingen på ingången eller nyligen komna. Och vi bör visa vårt stöd, men mycket riktig också vara kritiska. Jag pratar så klart om CSProMod, StarCraft 2, HoN, Quake Live och Modern Warefare 2 som sett ljuset under 2009 och 2010.

Därför är det viktigt att vi förnyar
Vad chefutvecklaren av CSProMod, Alex Garfield, sade om utvecklingen är inget nytt. Grafik spelar roll - Kanske inte för dig, men sponsorerna. Tro det eller ej, men man behöver Intel:s senaste i7 för att spela CS 1.6 lika lite som man behöver en Guitar Hero-gitarr till Super Mario 3. Och de flesta av oss känner till detta, och sponsorerna känner i sin tur till att vi vet det. Vi ska ur den aspekten skatta oss lyckliga att eSportens skattkistor är så stora.

Det finns minst två viktiga anledningar till. En av dem är att övertyga spelutvecklare att de är oss de ska satsa på. Desto mer de känner att vi är en givande marknad, desto fler utvecklare kommer förstå vilka spelaspekter som är viktiga för oss och spelen blir i sin tur mer eSportvänliga. Vi kan då också i större utsträckning räkna med att vi får de patcher vi allt som oftast vill ha.

Den sista stora anledningen till utveckling är tillväxten. Vi är sannerligen på väg åt rätt riktning, men för eSport att fastställas som den mycket omdebatterade "riktiga sporten" är all tillväxt till eSportkulturen välkomnad. Nya spel på marknaden innebär nya kids som tycker att våra stjärnor är ball och köper t-shirts, och kanske till och med surfar in på SVT Play för att se de bästa lira StarCraft 2. Tittarsiffror är tittarsiffror trots att det är en snorig unge, som älskar att dra på wallhack, som glor.


Quake Live: stor eSportsuccé trots endast ett år på nacken.

... men CSProMod och HoN suger ju faktiskt!
Ja, och vi ska faktiskt inte av ovanstående faktum svälja vilket skitspel som helst bara för att det är nytt och grafiskt utklassar föregångaren. Den vilda kritiken diverse spel åkt på (så som ProMod och HoN till viss utsträckning) är faktiskt både befogad och dödsviktig. Vi får nämligen inte glömma att eSport är underhållning liksom vilken sport som helst och är det inte ganska paradoxalt att underhålla sig med ett spel som man varken tycker om eller är roligt? Nöj dig alltså inte i första taget.

Men det är något som stör mig något förskräckligt. För att ta DotA och HoN som exempel då jag spelat båda så finns det obefogad smutskastning. Jag är ett stort fan av DotA och spelar det fortfarande regelbundet, och ta närmsta DotA-freak så kommer han sannolikt såga HoN:s grafiska detaljer och applicera det som argumentet för att spelet i fråga är djävulen. Och hade du frågat mig efter tre HoN-matcher hade jag sagt samma sak.


Heroes of Newerth: vad fan händer?!

Skillnaden mellan mig och ett inbitet DotA-freak är att jag faktiskt gav HoN en chans trots mina första intryck, och precis som alla HoN-älskare vet jag idag att de grafiska detaljerna får tummen upp. Men som den trångsynta bakåtsträvaren som homosapiens faktiskt är så kan jag i slutändan inte klandra de som bygger argument på bristande erfarenhet i hopp om uppmärksamhet från rakaka:s övriga läsare.

Jag skrev som tur inte denna artikeln i syfte att få ge utlopp för en hätsk debatt kring Internet-hat. Innan du bestämmer dig för att kommentera vill jag istället att du ska ta dig en funderare kring eSportens senaste trend. Är ditt favoritspels efterträdare verkligen värd skit och ingenting, eller ska man kanske ge det en värdig chans innan man kastar sig in i närmsta forumdiskussion? Ha också två saker i åtanke:

1. Ett nytt spel är alltid annorlunda. Ett nytt spel är alltid nytt.
2. Finns det kanske något positivt som väger upp att granaten du hivade ser ut som en påsksmällare eller magin du kastade ser ut som nyårsfyrverkeri?
Genie
#1
Zoler
2010-02-25 19:06
Det handlar om att du inte är van. Jag har spelat mycket HoN och ser exakt vad som händer DIREKT.

Jag har inte spelat mycket DotA och förstår därför inte ett skit när det blir en stor strid.
#2
compzo
2010-02-25 19:14
Håller helt och hållet med #1.

Dels är DotA så fult så jag inte ser ut att kolla på det, och dels förstår jag inte ett skit av vad som händer.
#3
Murre
2010-02-25 19:21
Dota är grymt. Tyvärr är motorn ganska seg och grafiken rätt kass. Dock är det bättre att grafiken är kass än att balanseringen och heroes är som dom e i hon atm.
#4
Anonym
Tvburk

2010-02-25 19:37
De borde byta ut DotA mot LoL. bättre grafik, det är nytt och fräscht men inte like "äcklig" som HoN.
#5
zeru
2010-02-25 19:42
WC3 grafikmotor är inte direkt ett problem imo. Se bara på hur mycket folk som spelar WoW även att det är fult som stryk. I HoN ser man inte vem som är vem när folk har BKB och får heals, och all annan random skillgrafik som gör det jobbigt i stora fighter. När HoN väl blir balanserat och kanske minskar ner på skilleffekter.

Största problemet med DOTA är bnet, även om det finns program som minskar pingen osv så är inte ens nära så bra som HoN, och upplösningen/storleken på GUI't suger med i WC3 för DOTA.
#6
zeru
2010-02-25 19:45
Har ännu inte testat LoL. Spelade DOTA 4+ år och över 500 games i HoN totalt. Änsålänge underhåller mig HoN mer än DOTA. Vet dock ännu inte om det är ett spel jag kommer köpa.
#7
reactor
2010-02-25 19:50
Vad är det som gör att QL är gångbart som e-sportspel år 2010 då? För det är fan inte grafiken. Det är ju baserat på ett spel som är äldre än CS och går att köra genom browsern. Snacka om icke systemkrävande.
#8
Anonym
affe

2010-02-25 20:09
#7
1. Det är underhållande att titta på och spelet har blivit finputsat sen långt tillbaka.

2. Det är lätt att hoppa in o spela men tar evigheter att bemästra.

3. Det avgörande var väl att Carmac tog över ESL och slog in ql i ett mysigt paket med expert kommentatorer och därmed fick tillbaka deathmatch där det hör hemma - på toppen av esport

4. Det kommer senare att gå att sätta in massa reklam på storbilds skärmar inne i en aktiv match så det gynnar väl sponsorer också
#9
Anonym
Fejl

2010-02-25 20:13
#8 (Y)
#10
Anonym
fAg

2010-02-25 20:33
#7 snacka om fAg
#11
FDY
2010-02-25 20:39
håller med #1 och #2 fullständigt
#12
riwwe
2010-02-25 20:46
Team fortress 2 is the shit. bara för folk att inse det. tf2 är helt bäst
#13
Anonym
byggbbab

2010-02-25 20:50
#12

Ja... mycket prispengar å många turneringar där du
#14
Anonym
peaceKEEPEr

2010-02-25 21:15
Hon är FUCKED up i grupp ganks way för mkt grafik, GO DOTA där ser man ju iaf vafan som händer.
#15
reactor
2010-02-25 21:16
#8 Ja, min poäng var mest att jag tror inte på att spelen måste vara cutting edge för att man ska kunna locka sponsorer/investerare.
#16
Zoler
2010-02-25 21:38
#14: Läste du vad jag skrev i #1
#17
Anonym
Eury

2010-02-25 21:46
Kalla det Dota, HoN, LoL eller vad ni nu vill. Det kommer aldrig att bli en hit som esport-spel, för tråkigt att kolla på.

WoW är till och med ett bättre esport-spel.
#18
Edlife
2010-02-25 21:58
Vad är det för spells som castas på bilden i HoN? Jag ser inga likheter mellan dota :<
#19
Murre
2010-02-25 22:08
#18 Det där är bara en hero. Zephyr han finns inte i dota hans ulti gör en storm som gör så alla i hans team blir snabba som fan tror den är snodd från någon i dota just den abilityn. Sen alla små orkaner är hans sköldar som healar honom och gör skada till fiender.
#20
Anonym
Banzai!

2010-02-25 22:11
Folk måste förstå att bra spel skapas inte på en dag. Det tar år utav utveckling, ni måste tänka på hur länge det tar och hur mycket feedback som krävs.

Ta t.ex CsPromod, dem är 10st inklusive sina beta testare som försöker återskapa det spel som vi älskar och på samma gång försöker få den nya generationen av spelare, sourcarna att känna sig hemma.

Så istället för att leka filmrecensenter kan ni ta och hoppa in på www.cspromod.com och säg vad ni tycker är fel och hjälp dem. T.ex jag hjälper dem uppdatera de_aztec så att kartan blir jämnare för terroristerna och passar mer för turnerings spel + att det ska likna mer 1.3 aztec i färgschemat.

Så hjälp dem hjälpa oss att fixa en bra efterföljare till det spel som står oss så nära till hjärtat.

Mvh Florian "Banzai!" Larsson
#21
Flash
2010-02-25 22:22
Oj, en välskriven artikel på Rakaka.
#22
Anonym
detdu

2010-02-25 22:52
alla vet redan att wow är det bästa spelet någonsin!!!
#23
Anonym
Jeee

2010-02-25 23:03
Bad company 2 är riktigt bra, spelat betan några dagar nu och väntar spänt på releasen om en vecka!
#24
camper
2010-02-25 23:10
Konge artikkel +respect :D!
#25
Anonym
MarioO

2010-02-25 23:29
Vad du tycker personligen skiter jag i tbh
#26
Anonym
Majruu

2010-02-25 23:34
Source fick ju igentligen inte en andra chans av de flesta svenska 1.6 spelarna, även fast det blev så sjukt mycket improvments med div uppdateringar och zblock.

De enda de flesta kan komma med nu är att det inte känns cs.

Fast igentligen har det väl mest med att de blir sjukt ägda i det spelet också och kan inte toggla på efter en dålig sida på 1.6.
#27
Anonym
Majruu

2010-02-25 23:36
snajdan var ju sämre än public båtar när han prövade
#28
Anonym
Abel

2010-02-26 00:07
#25 Ändå besöker du rakaka (säkert regelbundet) och läser genom saker som detta. Joke's on you. Back to fragbite bitch!

Vettig artikel!
#29
Anonym
Pace

2010-02-26 00:11
Exakta och precisa fps-spel eller rts med enkelt upplägg samt hög skillfaktor, hög hastighet och bra config möjligheter tycker jag är bäst. Både för mig som spelare och för casters och public. Tyvär kommer vi inte se mycket av sådana spelupplägg i framtida spel. CS 1.6, QL och Cod4 Promode är nog de sista i sin generation. Mods gjorde bra spel fantastiska. Nu när modstödet för spel försvinner för varje år återstår bara totalt jävla mörker.
#30
BlommaN
2010-02-26 00:45
#29 Kunde inte sagt det bättre själv. Cod4 promod är det ''sista'' snygga esport spelet enligt mig inom fps genren. Givetvis kan det komma något spel och ersätta den platsen men på ett tag som det ser ut nu.

Och nej BC2 kommer bli sämst varken console eller modtools i det. Dock håller cod4 scenen på att växa rejält nu och det är riktigt bra för spelet är grym ;) Sedan att det faktist är lite dator krävande om man vill maxa det med 250 fps gör ju att intel nvidia osv vill sponsra skiten ;)
#31
Anonym
Goat

2010-02-26 01:21
#1, #2, håller med, det handlar om att vänja sig med animationerna, samma sak är det med DotA, nu när animationerna/texturerna är annorlunda i HoN blir det svårt att utskilja detaljerna, att ha detta som argument i mina ögon rätt dumdristigt. HoN är gjort så att DotA spelare ska känna sig hemma och inte ha det svårt att anpassa sig, dock LoL är gjort som ett casual-spel för dom som lirar en timme lite då och då, med t.ex talent-tree m.m. det är inget koncept som funkar bra i denna genrén iaf inte när det kommer till ett professionellt perspektiv.
#32
Anonym
kalleballe

2010-02-26 10:49
Alla som använder detta inläggets kommentatorsfunktion till att debattera över huruvida DotA eller HoN är sämst kan ju gå å lägga sig änna. Fast det illustrerar ju å andra sidan det Genie skriver ganska bra: e-sportsspelare är en otacksam målgrupp överlag. :)
#33
plyfa
2010-02-26 10:52
Frågan är ju hur du kan tycka att Promod suger när spelet inte ens är släppt. Hört talas om beta? Denna artikel måste vara ett skämt eller..
#34
Anonym
O_o

2010-02-26 10:55
Tycker spelindustrin går bara ner sig mer och mer när det gäller att inrikta sig till esport om jag ska vara ärlig.
CoD4 var ett undantag men bortsett från det finns inga ljus i mörkret, å andra sidan WoW har en möjlighet att bli klassat som riktigt bra men i så fall måste blizzard på något vis få tillbaks arenas till modell season 2 / 3, och försöka få in lite fler class / spec combos som "användbara". Som exempel kan vi lägga att RPM börjar ju bli otroligt uttjatat, och är för övrigt en rätt dryg combo att se på. Visst vissa lag har dragit in lite nya fläktar de senare turneringar, men inte tillräckligt för att dra till sig tittare.
Att blizzard höjer systemkraven rejält och ändrar grafiken till Cataclysm kan ju ses som en möjlighet att stora hårdvarutillverkare vill sponsra det också. Men som sagt den största förändringen krävs i så fall från blizzards sida.
Starcraft 2 kan bli en ordentlig utmanare, men jag ska inte uttala mig något definitivt om det eftersom jag ännu inte har testat betan.
Ett spel som har potential är Gears of War 2, men å andra sidan faller det på faktum att det är monotomt att se på, men som taktiskt TDM spel finns det gott om möjligheter. Med andra ord hoppas vi ju på ett mer tittarvänligt Gear of War 3 som fortfarande håller spelaspekterna från tvåan.
De som ens ser MW2 som en lovande kandidat måste nästan vara körda mellan öronen. Ja - lite elakt uttalat kanske, men MW2 har absolut inget att tillföra som multiplayer annat än ett misslyckat level system, ett misslyckat server system samt potentialen att vara ett relativt ok tidsdödar alternativ. Men å andra sidan, så finns det otaliga spel som kan klassas "ett ok tidsfördriv" så det är inget att skryta med.
#35
Evil_Monkey
2010-02-26 12:42
Hur kan man inte se vad som händer i HoN under en fight? Jag menar det är ju bara att spela många olika hjältar för att förstå hur de fungerar så kommer man hänga med bra.

Du kan inte ha spelat så många game(med många menar jag 80-100+). Jag har spelat DotA cirkus 20 gånger där fattar jag inte så jäkla mycket men jag ser ju spellsen ofc, ha ett open mind så kommer de flesta spelen funka om man vill.
#36
SkenaN
2010-02-26 12:43
cs 1.6 i webbläsaren så kan vi ha kvar CS i många år till :)
#37
vapor
2010-02-26 12:59
#26, hade dom valt och döpa spelet till Source så kanske det hade varit bättre för det argumentet som du tar upp som vi 1.6'are använder, "De enda de flesta kan komma med nu är att det inte känns cs.", är väldigt, väldigt viktigt i sammanhagnet.
Jag tror att jag, som många andra, håller fast vid 1.6 för att det är känslan när man spelar det som man fastnar för. Dra goa hs och bara studsa runt och dra dglskott till höger och vänster, det gillar jag! När jag har spelat source dock så har jag haft fullt upp med att dodga tunnor och kolla om jag faktiskt dödade någon när dom bara faller ihop som hösäckar.
Jag har spelat en del source med men jag skulle aldrig kalla det för CS.

Däremot så hoppas jag starkt på promod!
#38
vapor
2010-02-26 12:59
btw, väldigt bra artikel genie :)
#39
njt7
2010-02-26 14:20
HoN är nice, gillar dota. Om man ska välja att tävla i spelen just nu så borde man ju köra dota pga av balans etc. MEN eftersom man spelar "banningpick" så vet ju alla vilka som är obalanserade och det är bara plocka bort de jobbigaste hjältarna och köra på go HoN! Sen behöver du inte remaka heller=guld.

Tror HoN kommer bli lättare att jobba med på stora bilder

Inte läst alla kommentarer men sen verkar folk ha missat att icefrog ( nuvarande utvecklarn av dota kartan) sammarbeta med Valve för att göra något super dota version 2. Vem vet vad som händer då?
#40
Anonym
judN

2010-02-26 14:27
Till en början med #17 du är dum i huvet... För oss som spelar spelet HoN så är det oerhört intressant att titta på när de bästa gör upp. Och det var ett lätt spel att komma in i trotts att man inte spelat dota.

Och du, wow är inte ens nära ett så pass bra e-sport spel som HoN är.

Jag hoppas även på att Promod blir en hit! Jag spelar CS 1.6 väldigt aktivt själv och anser att det är det bästa spelet som finns, men precis som det står i artikeln så behövs en uppgradering av grafiken för att fler ska joina communityn så att själva e-sporten blir större.
#41
Anonym
appe

2010-02-26 15:27
Team Fortress 2 är den perfekta esporten. En vacker dag kommer även den svenska esportscenen förstå det :)
#42
Anonym
SC2nästaEsport

2010-02-26 16:48
Det finns nog många spel där man kan tappa hakan av hur snygg kill någon gör i t.ex. Q3.
Eller bli imponerad av hur bra teamplay ett CS team har när det timar allt för att sedan göra några reflex HS. Eller hur bra någon blir läst i HoN.

Men imo så finns det bara ett spel där man tänker "Den där killen är helt jälva onaturligt grym, hur är det möjligt att bli så bra?"Och alla som har spelat lite Star Craft vet nog vad jag menar. T.ex Jaedong. Kan det bli bättre E-sport när man ser Jaedong med 300 APM göra sjukt smarta drag på sin motståndare?
#43
Anonym
axax

2010-02-26 18:52
har spelat cirkus ~ 10000 dota games, varit med sedan starten och kan efter ~ 500 hon games säga att jag gillar HoN bättre, inte pga grafik/heroes utan mest pga de andra improvementsen som finns; lätt att söka bra games på ganska hög nivå, inbyggd voip, reconnect, autobalance etc.

Detta gör att man slipper massa externa program som man nu behöver i dota, ggc. banlist, reconnnect(på g?), irc etc.
#44
njt7
2010-02-26 21:09
hon vinner eftersom man inte behöver sitta kvar i irc mörkret
#45
Anonym
asd

2010-05-20 18:35
source motorn kräver knappt n¨ån grafik alls så cspromod släng dig i väggen!

Kommentera nyheten
Du kommenterar anonymt.
(Logga in)

Namn:
CAPTCHA Image
Vad står det i bilden?


Publicerad: 2010-12-04 19:21

Vad är egentligen Blizzards intentioner?
Vi tar återigen en titt på hur situationen mellan KeSPA och Blizzard ser ut samt vad intentionerna kan vara.

För två dagar sedan mötte Blizzards COO, Paul Sams, pressen angående KeSPA-situationen. KeSPA gick under morgondagen till motattack.

Mediakriget kring "Blizzard mot KeSPA"-situationen fortsätter efter ett pressmöte med Paul Sams och ett längre uttalande från KeSPA:s sida. Anklagelser och tillrättavisande i all oändlighet målar motparten som den elaka medan ett temporärt baklås kan gynna Blizzard.

– "Through negotiations and by narrowing the difference in opinions", skriver KeSPA, "there was a complete agreement with the exception of 2~3 articles, and in reality negotiations were very close to being settled".

– "However, in this past November 25th, Blizzard and Gretech has suddenly announced that if KeSPA does not agree to Blizzard and Gretech's original demands regarding the ownership of derivative works, then negotiations regarding license fees will be impossible."

Med andra ord; så snart KeSPA och Blizzard hittade någon slags medelväg ändrade sig Blizzard och krävde ytterliggare förhandlingar. Tre olika förklaringar kan förklara detta – någon lite ädlare än den andra.

Vill visa vem som bestämmer
Det underliggande meddelandet Blizzard velat förmedla via pressmeddelanden och intervjuer är att de vill värna om E-sport och i slutändan inte instämmer på diverse beslut KeSPA tagit.

En förklaring till den hårda pressen mot KeSPA är helt enkelt att de vill skärpa förbundet och samtidigt underkasta sig Blizzards åsikter och invändningar. Om KeSPA vägrar att underkasta sig kan det, genom rättsliga åtgärder, betyda slutet för organisationen och vinst för Blizzard.

Om KeSPA i slutändan går med på Blizzards krav eller om de väljer att kasta in handduken skulle inte spela Blizzard någon roll – det är Blizzard som ska bestämma, inte KeSPA.

Med uppföljaren i fokus
Det andra sättet att se på situationen är att Blizzard egentligen inte vill se fler StarCraft: Brood War-turneringar och allt som kommer därtill. Roten till allt detta är tveklöst KeSPA och genom att attackera KeSPA (roten) kan Blizzard konkurrera ut sitt eget spel för att bana väg för både uppföljaren och GomTV/Blizzards E-sport-satsning.

För har du någonsin ställd dig frågan: varför kommer Blizzard in och rör om i grytan nu – efter alla dessa år? För att säkerställa att StarCraft 2 blir en E-sport-hit väljer man att kasta in lite egna kulor (som för övrigt bör ses som en långsiktig vinst), men när man dessutom har en hållhake på konkurrerande spel så kan man ytterliggare säkerställa spelets framfart. Det är ju trots allt erkänt att Blizzard inte tjänar ett korvöre på StarCraft: Brood Wars E-sport-framgångar.

Sluta dra saker till sin spets...
Den sista förklaringen till varför situationen är som den är har egentligen inget bakomliggande maktspel.

Att Blizzard vet vad de gör finns det ingen tvekan om, och om de bara är ute efter erkännande kring sin immaterialrätt samt lite extra (näst intill betydelselösa) pengar lär vi snart få se ett slut på denna dispyt som i sådana fall har skapat lite för mycket buzz än vad den borde ha gjort.

Ingen vinst, ingen förlust, alltså, men åtminstone ett besked om att Blizzard är uppriktiga i vad de säger. Hade Blizzard emellertid varit nöjda med KeSPA:s ledaregenskaper hade förmodligen förhandlingarna inte dragits så långt som de har.

– Vi är nyfikna på Blizzards riktiga intentioner och är osäkra på om det är i Blizzard:s intresse att nå ett slut på förhandlingarna, avslutar KeSPA sitt pressmeddelande.

Vill ni läsa de senaste uttalandena hänvisar vi er hit och hit.

Kommentera blogginlägget
Publicerad: 2010-09-22 23:11
StarCraft 2 – dagens språkrör för E-sport
StarCraft 2 har skapat ett dröm-scenario för E-sport. I denna blogg vill jag, lättsamt, förklara anledningar till min optimism.

StarCraft 2-feber har jag flera gånger antytt att vi befinner oss i. Är frossa en bättre benämning, kanske? Fortsättningsvis lär hursomhelst tillståndet bistå - fram till den dagen där media (och inte minst datorspels-media) har klappat sig belåtet på magen och konstaterat att "ja, nu kommer en ny superhypad titel att frossa på." Och tiden fram tills dess kan vara tillräckligt för att bädda för ett globalt E-sport-fenomen likt det vi sett i Sydkorea.

Där igenom betygsätts StarCraft 2 som "Äger" (enligt Rakaka-standard) av en sån som mig. Inte för att spelet är en grafisk eller en underhållande upplevelse, utan för att den snabbspolade oss fram ett par år, rakt in i blickfånget på de oinsatta. Vi fick ett välbehövligt tillskott energi. Vi tog ett par steg närmare att befästa oss i medel-svenssons liv. Men med båda fötterna på jorden; det är en bra bit kvar dit, förstås.

Google Inc genomför en konferens till förmån för E-sport och StarCraft 2. Politiker arrangerar och genomför turneringar. IdrA får säga sitt i ett inslag på CNN. Nya (Svenska!) satsningar glider in på banan. Eurosport ska sända Intel Extreme Masters på TV. HDHusky landar på över 450 000 (!) tittare på en tillfredställande dag.

Utan att ifrågasätta eller försumma det Counter-Strike har gjort för E-sport-scenen sticker jag ut hakan och påstår att Husky:s siffror aldrig varit aktuella för varken HLTV eller ESL TV:s VoDs. Faktum är att rekordet på flest antal tittare på HLTV under en match, enligt Wikipedia, är 39 500 (CPL-finalen 2004). Lägger du för rättvisans skull till möjligheten att kolla på matcher i efterhand tror jag ändå inte att 450 000 tittare på 6 månader skulle vara resonabelt.

"Förutsättningarna var utmärkta", har vi alldeles för sällan konstaterat om StarCraft 2. Blizzard putsade på både spelet och marknaden i år innan spelet för första gången kunde spelas - något vi E-sportare ska gotta oss i. För både Blizzard och Real Time Strategy som genre har en tendens att bjuda in "casual"-gamers att spela online. Att spela mot riktiga motståndare. Att tävla, som är synonymt med att "E-sporta". Faktum är att det är sällan ett spel är så uppmärksammat av omvärlden, än mindre ett spel som är anpassat för E-sport. Det bästa av två världar, kan man säga.

Poängen är inte att Counter-Strike är dåligt, förbi eller finito. Poängen är att StarCraft 2 är nytt, fräscht, uppmärksammat och uppskattat av en värld som idag har mognat inför idén att datorspel är en okay sysselsättning. Hade det handlat om ett hajpat, bra marknadsfört och välgjort Counter-Strike 2 kan scenariot varit det samma.

Det spelar ur detta perspektivet med andra ord ingen roll vilken båt du sitter i. Vilken speltitel din båt representerar är obetydligt när vi alla befinner oss i E-sport-havet som just nu håller på att svämma över av ett rejält åskväder åkallat av StarCraft 2, Blizzard och alla andra eldsjälar som visar världen vad i hela fridens namn vi sysslar med framför våra datorer.

På andra sidan ovädret kommer havet visa sig ännu större med alla nya E-sport-entusiaster.

Kommentera blogginlägget
Publicerad: 2010-08-23 21:31
Innan vi prisar nya CPL
CPL och CAL är uppköpta, men än ska vi inte ropa hej. Rakaka tar en titt bakom kulisserna för att hitta sanningen bakom satsningen.

Igår annonserades det att CPL och CAL blivit uppköpta av ett företag i Singapore vid namn WuLong Ventures Pte. LTD. En ny satsning, till synes. Men för att undvika att sätta oss i en sjunkande båt tar vi oss en titt på vad det handlar om.

Ryan Schumacher är CEO hos WuLong Ventures och menar att man ska satsa på en kopia i klass med det gamla CPL. För vissa kan Schumcher vara ett okänt namn, men faktum är att han inte är någon nykomling till E-sport, då han en gång i tiden också stod som CEO för AmpedNews.com som senare blev uppköpt av ingen mindre än Scott Valencia.

Ytterliggare en individ är med i uttalandet från de nya ägarna. Frank Yong är inte heller någon nykomling till E-sporten, har tidigare jobbat med Scott Valencia och är dessutom en av de omtalade personerna Tonya Welch hänger ut i sitt försök att stoppa just detta nya CPL. Tonya Welch har tidigare jobbat med CPL, WSVG och CGS och kom för ett par månader ut med hela storyn om köpet av CPL. Läs ovanstående länk om du inte känner till vilka lögner, enligt Tonya Welch, personerna bakom det nya CPL redan spridit.
    Tonya Welch skriver bland annat:
    - Mr. Valencia would do all of the negotiating with the owners to get the CPL IP. The rest of us were to stay hidden in the background. Why? Because (and there is a lot of history behind this...) the owners would never sell if they knew who constituted the group making the purchase. It was Mr. Valencia's intention, from the very beginning, to deceive the owners about who was included in the partnership. Mr. Valencia looked forward to 'surprising' the owners with this information when the purchase was finally complete because he delighted in the idea of 'fooling' them. It was an exercise in revenge for him.

    Furthermore, we had to stay in the background because we were all still working for, and/or affiliated with, CGS. Not only would the CPL owners not know about the three others in the partnership, Mr. Valencia would get an agreement from them to not reveal his involvement either.
Kort och gott, WuLong Ventures Pte. LTD är inga andra än Ryan Schumacher, Frank Yong och eventuellt Scott Valencia -- den grupp individer deras ex-kollega Tonya Welch varnat världen om. Vad Welch beskrivit är nu med andra ord halvt om halvt genomfört.

Oklart vilka pengar som användes
Vi har tidigare förstått om att det var investerare från Abu Dhabi som köpt CPL. Detta är enligt Welch en lögn från början till slut. Precis som nämnda investerare inte finns är förmodligen idén med att vara ett företag från Singapore troligen ett sken för att dölja vilka som ligger bakom affären. Vart pengarna slutligen kommer ifrån är däremot fortfarande oklart.
    - All of this led up the the first outright lie that was propagated regarding the purchase of the CPL. There was NEVER a middle-eastern investment group from Abu Dhabi behind the purchase of the CPL. It was 100%, from beginning to end, a complete LIE, with every intention to deceive the owners of the CPL brand (at least, the other three partners were told the owners were included in this lie), the gamers, the potential investors, and the people at CGS. Here are the purposes, as they were described to me, that this lie served:

    1. It would convince the current owners of the CPL that we actually had the money-backing to make the purchase.
    2. It would keep our names out of the press regarding the purchase (It wasn't us! It was some wealthy Arabic group!). This would allow us to avoid any issues with CGS finding out about our plans.
    3. It would provide the appearance of stable, financial backing behind the new owners so that potential investors would not hesitate to hand over money.
    4. It would provide the appearance of stable, financial backing behind the new owners to the gamers, so they would get excited about the introduction of a 'new' league that had money behind it.
Planen, enligt Welch
Så vad har "WuLong Ventures Pte. LTD" egentligen i kikaren? Varför väljer man att köpa CPL, som trots allt är följt av skandaler och obetalda prissummor? Welch har svar till båda dessa högst aktuella frågor.
    I saw the question asked many times...”why would anyone buy a name (an intellectual property, actually) that was so tarnished?” The reason was that “CPL”, despite the negative history associated with the name, was still the hottest and most well-known brand in competitive gaming in Asia. Even while working for CGS, when we would go to China, the CPL brand always came up when dealing with Chinese partners. And since China (at the time) seemed to have the greatest potential for growth in the competitive gaming industry, the purchase made perfect sense. So there's your answer.

    [...]

    So, what were our plans for this new league? From the very beginning there were two different opinions on what the new CPL would become. At this point we had brought some other people into our fold and started including them in our planning meetings. Mr. Valencia and Mr. Yong had no real goal for the CPL other than to build it up as a social networking kind of business that centered on pro gaming, then SELL IT OFF TO THE HIGHEST BUYER in 2 years or less.
Frågor utan svar
Detaljerna kring köpet är många och om Tonya Welch historia är den fullständiga sanningen har vi nödvändigtvis inte en bluff framför oss, men åtminstone en satsning av personer associerade till mängder med lögner. Det är emellertid oklart om Scott Valencia är en del av de nya ägarna, eller om det bara handlar om Schumacher och Yong.

Det finns självklart en möjlighet att de nya ägarna av CPL faktiskt vill väl och är att lita på. Samtidigt är saker och ting väldigt osäkra.

1) Varför valde den förgående ägaren av CPL, bl.a. Angel Munoz, att sälja om vad Tonya Welch säger är sant?

2) Vart kommer pengarna som lät WuLong Ventures Pte. LTD köpa CPL från?

3) Varför har Scott Valencia och Frank Yong inte officiellt förnekat vad deras gamla vapendragare Tonya Welch har sagt om dem?

4) Varför skulle vi, utan någon utredning, lita på WuLong Ventures Pte. LTD när vi har information på att de är E-sport-världens just nu största lögn-halsar?

Kommentera blogginlägget
Publicerad: 2010-06-04 00:02
Genie: ett steg framåt, två steg bakåt?
Spontan tanke: har vanlig media någonsin fått jackpott i eSport-sammanhang?

"Fel om Fragbite", ursäktar sig Piteå-tidningen. "Ups, Robin var visst ingen världsmästare i Counter-Strike", erkänner NWT.

Det är sällan man ser eSport i vanlig media, men usch för de gångerna man gör det. Känner man som journalist inte till den hobby som så många ungdomar i Sverige har, kan man då åtminstone inte ta kontakt med någon som gör det?

Fy skäms!

Kommentera blogginlägget
Publicerad: 2010-05-20 13:11

Var är sponsorerna, Arbalet?
Att finansieras av investerare är hållbart men knappast bra för E-sport. Här är argumenten.

Vad vet vi egentligen om Arbalet Cup? Jämfört med andra turneringar - inte alls mycket. Bakom hela konceptet står en sanslöst rik investerare från Kazakstan. Givmilt, tycker tacksamt många E-sport-intresserade, men konceptet stjälper snarare scenen.

E-sport, liksom all annan sport, har en väldigt enkel och grundläggande tanke. Precis som all annan underhållning måste E-sport investeras av människor som vill bli underhållna och det är där cirkeln kopplas ihop. I fotboll finansieras klubbarna från diverse olika källor, men allt kopplas tillbaka till fansen - direkt eller indirekt. Underhållningen är en tjänst som tillhandahålls av företag och betalas av kunder, fans.

Sponsorer langar in riksdaler - proffspelare bjuder på underhållning - fans köper mer av produkterna. Ju större intresse bland fans - desto mer säljer sponsorerna - desto mer pengar till proffsspelare. Så fungerar den reklam- och sponsorinvesterade värld vi lever i idag.

Varför investerare finns hör vi bara av vad ordet egentligen betyder. Man investerar i en affärsidé som långsiktigt ska bli en inkomst. Låt oss ta ett exempel. För att komma på fötter behöver Spotify investerare, men långsiktigt är affärsidén att finansieras av bland annat premiumkonton och reklam. Makes sense.



Affärsidén bakom Arbalet Cup är minst sagt skum när vi idag genomfört tio turneringar med sammanlagt över 700 000 SEK och vi fortfarande inte ser några riktiga sponsorer. Hur mycket behöver egentligen investeras innan en stor sponsor som Intel hoppar in och tar över utgifterna med baktanken att det är en bra marknadsföringsidé? Knappast 700 000 svenska.

Vad kommer hända den dagen Mr. Arbalet känner att det var en kul grej men inte längre har motivationen att slösa pengar? Organisationer, företag och spelare kommer stå och hänga läpp och fundera på varför alla sköna pengar slutade att strömma in... precis som det gjorde när MYM:s investerare hoppade av tåget, trots att de åtminstone hade en idé om att deras utgifter en dag skulle täckas av riktiga sponsorer.

Än finns det dock tid. Det är dock inte förränn vi ser sponsorer gradvis tar över de utgifter Mr. Arbalet har som vi kan pusta ut. Och kommer den dagen då Arbalet lägger ner utan att sett skymten av sponsorer står vi där, än en gång lurade. Skillnaden är bara att de faktiskt betalade ut vad de lovade.

Trots att pengar pumpas in står maskineriet still och det är bara en tidsfråga innan vi på papper kommer veta om Arbalet är det som tar E-sport till en ny nivå eller om det är ännu ett misslyckat hopp - rent affärsmässigt.

Kommentera blogginlägget
Publicerad: 2010-03-09 14:04
Baklänges genom eSport-Sverige
Jacob "Genie" Holm tar en tur baklänges för att kika på de hinder eSport-Sverige bör ta sig över.

Efter att ha jobbat i över ett år för tyska Turtle Entertainment (ESL osv) har jag sett vad eSport kan vara. I landet till söder hittar vi ett fungerande, rikstäckande, förbund, vi hittar klubbhus och klubbar associerade till städer och vi hittar tusentals fans som säsongsbaserat åtminstone besöker evenemang i sin hemstad.

Det är nämligen vad ESL har skapat. Är du tysk och intresserad av eSport så spelar du på ESL, du håller koll på lagen i EPS och du hanterar ditt medlemskap på siten med vördnad för att inte riskera att bli utesluten eller känd som en pajas. Ett förbund ska kartlägga områdets utövare (på alla nivåer) och med sitt inflytande skapa en passande infrastruktur - vinstdrivet eller inte. Det finns självklart de som allmänt inte vill ha att göra med ESL av olika orsaker, men med tid kommer det bli en omöjlighet.

Så varför är detta intressant? Svaret är ganska enkelt: gief! Är man intresserad av eSport är det detta man vill ha (i alla fall på ett ungefär). Tänk dig turneringar över hela Sverige, någon som konstant sprider budskapet om eSport och ständigt arbetar med att driva in sponsorer, städer, kommuner och hela landet in på vår hemmaplan. Tänk dig ett ställe där inte bara fuskarens nickname blir obrukbart, men även personen bakom skärmen får stå för sitt drag ("Trusted Player" som ibland är ett krav kräver nämligen personliga uppgifter med fysisk bekräftelse).

Men låt oss skruva ner dröm-o-metern och komma tillbaka till jorden. Det finns de inom Sverige som haft en vision av samma bana, men gjort magplask för att snart ge upp. Beror det på att vi svenskar är svårtflirtade? Absolut inte.

Baklänges ned för trappan
Anledningen till att ett projekt som Swedish E-Sport Association misslyckas är att man börjar i fel ände. Man kan inte börja en fotbollsmatch med att bollen ligger i målet. Se det som en trappa att gå för eSport-Sverige - en trappa man inte bör ta för stora kliv i.

För att kunna agera knut-punkt och officiellt svenskt esportförbund måste man för det första ha en anledning till att någon ska registrera medlemskap och officiellt registrera sig som eSport-utövare. Än mer om det kostar pengar. Anledningen till medlemskap bör vara att förbundet har makten att i princip tvinga dig till medlemskap om du har intresset. Hade SEA det? Hrm, där har vi första steget bakåt i Sveriges eSport-trappa.

Då undrar du kanske hur ett projekt av det slaget skaffar sig makt. Tillvägagångssätten kan vara många, men lättast är antagligen att gå efter Turtle Entertainments mall som outmanad arrangör av turneringarna alla vill spela i. Det finns en stege att klättra på ESL:s hemsida. Först klår du otaliga lag i amatörligorna, som bara det är flera steg i sig. Har ditt lag vad som krävs för proffskontrakt kommer du en dag att befinna dig i ESL:s toppliga där mängder av pengar står på spel. Vips så hade ESL makten över både de tyska proffslagen och amatörerna som harvar runt efter framgång.

Använder vi oss av detta tillvägagångssättet är alltså förgående trappsteg att skapa en liga-struktur där varenda kotte deltar - från proffs till pajas. Lättare sagt än gjort! För att skapa en så framgångsrik liga måste vi ta ett trappsteg bakåt - igen.

Hur får man alla att delta i din liga? Prestige. Anledningen till att spela i de lägre divisionerna är drömmen om att en dag spela med SK, fnatic och MYM i Allsvenskan - fame and glory!

Men för att komma dit är vägen lång att vandra. Prestige är inget man skapar över en natt. För att skapa den prestigen kring en liga krävs stora summor prispengar, fullständig bevakning från press och kasta in en fräsch TV-produktion på det hela så har vi en deal! De pengarna och den kompetensen att driva ett sådant projekt vet jag ingen Sverige som har, men Ralf Reichert och Jens Hilgers från ESL klarade det, så varför skulle ingen från vårt lilla land göra det?

Om ändå...
Det är synd att ligor som SEL och r60 tappade glöden. I deras bästa dagar har vi praktexempel på ligor med prestige. Jag skulle nästan vilja gå så långt till att säga att de låg på samma nivå som ESL gjorde på den tiden. Men lotten föll på surkåls-älskarna, och visst är det synd. Men det är inte försent för Sverige! Bättre sent än aldrig...

Kommentera blogginlägget
Publicerad: 2010-02-24 18:02
Slop3 om StarCraft 2
Slop3 bjuder på en djupgående analys av det superheta StarCraft 2 och håller inte tillbaka med kritiken...

"Asså, jävla bögar. hur fan kan dom tjäna så mkt stålars asså. går så fort. sen kommer dom me flyg o skit... o sen kan man tydligen vara STEALTH så då kan jag inte skjuta snubben. utan bara bli daskad i me kuken i munn" - Slop3

Även WoW-gurun Hellspawn har ett och annat att tillägga.
- jag tror terran passar mig bäst, äkta lam ras.

Kommentera blogginlägget
Publicerad: 2009-12-22 14:35:26
Potti, en lokalkändis i Lidköping
Potti, en lokalkändis i Lidköping
Visste ni att om man surfar in på den engelska Wikipediasidan för min hemstad - Lidköping - så hittar man Tommy Ingemarsson, Potti, bland de få kända personerna från staden.

När jag var fjorton år (ungefär sex år sedan) så var Potti fortfarande aktiv. Jag gick i samma skolklass som hans lillasyster och frågade ofta om hennes bror då jag var en inbiten CS-spelare. Vid ett tillfälle fick jag fick även tillfälle att träffa honom i egen hög person och jag var såklart lyrisk. Vad ska man säga, jag var en 'fan boy'.

Det är nu ett tag sedan, men minnet av Ingemarsson:s Counter-Strike karriär lever kvar i stan. I Lidköping känner man till Potti om man är minsta intresserad av Counter-Strike.

Här om månaden fick jag ett 'erbjudande' om att gå in i en skolklass med 15-åringar och berätta om eSport. De kände nämligen till att jag jobbat heltid med det, och att jag var insatt, så jag ställde upp efter att ha avböjt ett antal gånger tidigare.

Man kan summera min dialog med dessa unga eSportare som väldigt casual. Hade jag träffat nått proffs på något event någon gång? Vad tyckte jag om DreamHack? Ska man ha platt eller tjock skärm? Kan man tjäna pengar på att spela och hur mycket? Och till stor del var Counter-Strike såklart ämnet och Potti var omnämnd.

Vad som intresserar mig är att Potti:s storhetstid var när dessa killar var kanske 10 år, och vid den åldern har jag svårt att tänka mig att de visste vad ens eSport betydde. Man har kanske hört från någon äldre kompis om hur bra Tommy var på sin tid, och således har han levt ner i generationerna även efter att avslutat sin karriär.

I mina kvarter är Tommy Ingemarsson en kändis och legend. Han är en länk in i eSportvärlden för Lidköpings unga datorintresserade.

Har din stad någon lokal esportkändis?

Kommentera blogginlägget
Publicerad: 2009-02-15 01:42:36
Genie: vart spelar jag DotA?
Hej.

Spelade just ytterliggare en public dota-match på Garena. Alla i mitt lag lämnade, ingen kunde engelska. Ingen förutom jag i vårt lag dödade nån i andra laget. En kille sprang omkring med köpta recept utan de tillhörande itemsen. Tre killar från Hong Kong harassade mig gärnet i chattrummet för att jag sa åt dem att inte spela i ett Europeiskt dota-rum för att det laggar.

Vart spelar jag DotA för att slippa allt detta? Någon pickup? Jag skäms för hur många idioter det finns inom gaming.

Kommentera blogginlägget
Publicerad: 2009-02-05 20:44:24
Genie: dammsugar-mysteriet


Fick äntligen hem en dammsugare från affären. Det är en Dirt Devil, en såndär som inte behöver nån pöse till, utan att man bara tömmer den direkt i soporna när den blir full.

Hur som helst, fick med ett extra filter. Eller var det extra? Var tvungen att försöka öppna helvetesmaskinen och kolla om det satt nått filter i redan eller om jag var tvungen att sätta i det själv. Jag får inte upp den...

Eftersom jag gick teknik-programmet (då kan man ju sånthär) så börjar jag inte med att försöka läsa bruksanvisningen, men eftersom jag måste reda ut mitt filter-mysterium har jag inget val. Öppnar första sidan, ett index. Språk. Många språk.

Ungerska, Danska, Slovakiska, Tjeckiska, Polska, Portugisiska, Estländska, Holländska, Finska, Spanska, Tyska. Vem är så dum så man inte har instruktioner på engelska, om man nu ska ha så många språk? Och varför inte turkiska, med tanke på att det lever många turkar i Tyskland?

Det slutar med att jag får bruka mina danska-kunskaper.

Kommentera blogginlägget


RAKAKA VERSION 2.5 - "ANGELÄGET"
Den här sidan använder sig av kakor för att möjliggöra interaktionsfunktionalitet och statistikföring. För att undvika kakor kan du stänga av dem via din webbläsare eller inte besöka Rakaka.