Publicerad: 2010-03-09 14:04
Baklänges genom eSport-Sverige
Jacob "Genie" Holm tar en tur baklänges för att kika på de hinder eSport-Sverige bör ta sig över.

Efter att ha jobbat i över ett år för tyska Turtle Entertainment (ESL osv) har jag sett vad eSport kan vara. I landet till söder hittar vi ett fungerande, rikstäckande, förbund, vi hittar klubbhus och klubbar associerade till städer och vi hittar tusentals fans som säsongsbaserat åtminstone besöker evenemang i sin hemstad.

Det är nämligen vad ESL har skapat. Är du tysk och intresserad av eSport så spelar du på ESL, du håller koll på lagen i EPS och du hanterar ditt medlemskap på siten med vördnad för att inte riskera att bli utesluten eller känd som en pajas. Ett förbund ska kartlägga områdets utövare (på alla nivåer) och med sitt inflytande skapa en passande infrastruktur - vinstdrivet eller inte. Det finns självklart de som allmänt inte vill ha att göra med ESL av olika orsaker, men med tid kommer det bli en omöjlighet.

Så varför är detta intressant? Svaret är ganska enkelt: gief! Är man intresserad av eSport är det detta man vill ha (i alla fall på ett ungefär). Tänk dig turneringar över hela Sverige, någon som konstant sprider budskapet om eSport och ständigt arbetar med att driva in sponsorer, städer, kommuner och hela landet in på vår hemmaplan. Tänk dig ett ställe där inte bara fuskarens nickname blir obrukbart, men även personen bakom skärmen får stå för sitt drag ("Trusted Player" som ibland är ett krav kräver nämligen personliga uppgifter med fysisk bekräftelse).

Men låt oss skruva ner dröm-o-metern och komma tillbaka till jorden. Det finns de inom Sverige som haft en vision av samma bana, men gjort magplask för att snart ge upp. Beror det på att vi svenskar är svårtflirtade? Absolut inte.

Baklänges ned för trappan
Anledningen till att ett projekt som Swedish E-Sport Association misslyckas är att man börjar i fel ände. Man kan inte börja en fotbollsmatch med att bollen ligger i målet. Se det som en trappa att gå för eSport-Sverige - en trappa man inte bör ta för stora kliv i.

För att kunna agera knut-punkt och officiellt svenskt esportförbund måste man för det första ha en anledning till att någon ska registrera medlemskap och officiellt registrera sig som eSport-utövare. Än mer om det kostar pengar. Anledningen till medlemskap bör vara att förbundet har makten att i princip tvinga dig till medlemskap om du har intresset. Hade SEA det? Hrm, där har vi första steget bakåt i Sveriges eSport-trappa.

Då undrar du kanske hur ett projekt av det slaget skaffar sig makt. Tillvägagångssätten kan vara många, men lättast är antagligen att gå efter Turtle Entertainments mall som outmanad arrangör av turneringarna alla vill spela i. Det finns en stege att klättra på ESL:s hemsida. Först klår du otaliga lag i amatörligorna, som bara det är flera steg i sig. Har ditt lag vad som krävs för proffskontrakt kommer du en dag att befinna dig i ESL:s toppliga där mängder av pengar står på spel. Vips så hade ESL makten över både de tyska proffslagen och amatörerna som harvar runt efter framgång.

Använder vi oss av detta tillvägagångssättet är alltså förgående trappsteg att skapa en liga-struktur där varenda kotte deltar - från proffs till pajas. Lättare sagt än gjort! För att skapa en så framgångsrik liga måste vi ta ett trappsteg bakåt - igen.

Hur får man alla att delta i din liga? Prestige. Anledningen till att spela i de lägre divisionerna är drömmen om att en dag spela med SK, fnatic och MYM i Allsvenskan - fame and glory!

Men för att komma dit är vägen lång att vandra. Prestige är inget man skapar över en natt. För att skapa den prestigen kring en liga krävs stora summor prispengar, fullständig bevakning från press och kasta in en fräsch TV-produktion på det hela så har vi en deal! De pengarna och den kompetensen att driva ett sådant projekt vet jag ingen Sverige som har, men Ralf Reichert och Jens Hilgers från ESL klarade det, så varför skulle ingen från vårt lilla land göra det?

Om ändå...
Det är synd att ligor som SEL och r60 tappade glöden. I deras bästa dagar har vi praktexempel på ligor med prestige. Jag skulle nästan vilja gå så långt till att säga att de låg på samma nivå som ESL gjorde på den tiden. Men lotten föll på surkåls-älskarna, och visst är det synd. Men det är inte försent för Sverige! Bättre sent än aldrig...
Genie
#1
quenzo
2010-03-09 15:42
Spännande!
#2
Anonym
Arnold

2010-03-09 15:46
Håller med om att ESL och EPS jävlig häftigt och det är ju precis en sån liga man vill ha. Men jag tror inte att det skulle funka i Sverige.

Om man tittar på hur våran scen är idag så består den av playpark och mixar. Folk klarar ju uppenbarligen inte att spela i en klan då man bli ovänner, inte orkar träna, har inge tålamod etc. Riktigt tråkigt är det.

Sen skulle vi ALDRIG lyckas få samma sköna och trevliga atmosfär i ett sånt projekt som tyskarna har, för folk i Sverige är så sjukt jävla kaxiga och dryga på internet så det är sorgligt.

Och det där om att åka runt i landet m.m är ju lite lättare i Tyskland då det inte är lika avlångt!
#3
Anonym
tjalololol

2010-03-09 15:46
Couldnt agree moar
#4
Anonym
mosse

2010-03-09 16:02
Håller med. Dock får du lära dig skriva bättre, ajjabajja!
#5
Anonym
Berling

2010-03-09 16:03
Trevlig läsning Jacob!
#6
Anonym
frick

2010-03-09 16:29
Jag har tänkt ungefär samma bana som du Genie.

Sverige är det land med världens bästa CS-lag men ändå har vi inte någon stabil community runt det hela. Problemet är ju som du själv säger att här finns inte pengarna helt enkelt.

Det som skulle behövas (som jag tror) är först och främst en "elitserie" där de absolut bästa lagen finns, där det finns pengar att vinna. För att kunna skapa det här "division-systemet" så krävs det att lag som fnatic, SK, MYM etc. vågar satsa och gå med i ligan.

De kände/stora organisationerna och lagen måste alla vara med för att det ska bli prestigefyllt och något stort över att vinna. Är det prestige och mycket folk som försöker vinna, komma dit kommer även pengarna och sponsorerna!
#7
sNb
2010-03-09 17:55
Det stora problemet är att det är mycket svårare att starta och driva företag i Sverige än i Tyskland och vilket annat land som helst för den delen, ett arv från 70 år av socialist styre.

Sen så har vi i Sverige inga tunga IT företag, Qpad i all ära men dem är en liten liten fluga på den stora världsmarknaden. Hade Sverige haft ett gäng stora/medelstora IT företag så hade vi garanterat haft mycket mer pengar i eSport Sverige. För man måste börja med företag som har en koppling till eSport på något sätt och sen från där gå till företag som har mindre med spelbranschen att göra.
#8
Tokay
2010-03-09 18:06
Största problemet enligt mig är, som jag sagt tidigare.
Intresset finns, spelarna finns, lagen finns, dock så vågar folk inte gå ut och säga att man är intresserad av sånt, utöver till sina i-net vänner eller vänner med samma intresse.
Jag menar, när tyskarna va i sverige och arrangerade något så gick ju ingen dit, mycket för att det fortfarande är lite "skämmigt" att säga att man tycker sånt är kul. Det är inte socialt accepterat.
Det är min teori till varför det inte fungerar i sverige, och om folk inte vågar visa intresse, varför ska då företag pumpa in pengar?
#9
Tokay
2010-03-09 18:08
Och det jag baserar min teori på är fårn egna erfarenheter, det är tex aldrig någon som börjar snacka esport om man itne känner varnadra bra, men fotboll kan man snacka, för det är accepterat.
#10
Anonym
vladde

2010-03-09 20:10
Kommentaren har blivit censurerad av Rakaka.
#11
Anonym
qbic

2010-03-09 20:42
Ta svenska e-sport utövarna i Sverige med en nypa salt, speciellt CS-spelarna. Okej att attityden brister, men hjärtat finns där under allt skit, annars skulle ingen sitta och spela. Det finns ett intresse och det gäller bara att hjälpa varandra oavsett hur olika vi än må vara. Som sagt! Ta varandra med en hink salt ;) för er som ser negativt.

Förövrigt så instämmer jag, fast att säga att massor av pengar behövs... Skulle en projektansvarig gå ut med en ansökan om arbetskraft och en vision, så skulle nog många nappa ideellt. Speciellt om det skulle leda svensk E-sport framåt.

Jag är inte alls förtvivlad över den svenska E-sportscenen eller E-sporten i överhuvudtaget. Då datorn kommer inte att försvinna eller konsolerna, människor gillar att spela och detta kommer bara gå framåt.

Frågan är väl bara hur pass utvecklad man så gärna skulle vilja att den vore innan man hoppar från balkongen.

Jag kan tänka mig att ni på redaktionen som tar del av många andra länders scener dräglar, tills ni kommer hem och veken vissnar ;)
#12
Anonym
haha

2010-03-09 20:43
#10

Nemen blev sossen lite ledsen i ögat? #7 Har delvis rätt.
#13
GTS
2010-03-09 21:30
Problemet är nog inte pengar, problemet är att scenen består utav 99% idioter som tror att dom ska få intel spons så fort dom fått upp ett highlight-klipp på FB. Även fast man inte hänger med så bra längre så ser man direkt att det är vissa saker som är helt fucked up forf.

Var är folk som gex, mrkill, bds, nostra ect? När man själv var ny var det sådant folk som styrde och fixade med allt från små grejer till SEL.
Även flp och samot som faktiskt har burit scenen på sina axlar genom FB.
Samtliga startade utan vinstintresse, så givetvis förtjänar dem sina pengar om de nu lyckats till den graden.
Men det behövs nog nytt folk i deras kaliber samtidigt som det behövs en bredare scen för dom som ligger precis under fnatic,sk osv.

Rakaka gör ett bra jobb dock
#14
Dronar
2010-03-09 22:41
#7 Måste utvecklingen gå genom ett företag? Inom alla andra sporter har vägen banats genom ett aktivt föreningsliv, bör inte det fungera inom e-sport också?

- Bra läsning i artikeln, tack Genie
#15
Anonym
pennY

2010-03-09 22:49
We miss u :(

<3
#16
Anonym
Riquelme

2010-03-10 10:51
Jag skulle nästan säga att #13 praktiskt har både rätt och fel. En poäng med det hela varför svensk esport misslyckas med att kunna skapa ett nytt svenskt "fnatic" är att engagemanget hos svenskt initativ inte ligger helt. Samt så är kunskapen att kunna bedriva en svensk esport organisation helt borta. Däremot måste jag säga att mitt pågående projekt är revolutionerande i jämförelse med svensk esporting

eftersom det är mer företags & professionellt centraliserat och mer varierat. Överlag så handlar det inte om vilka sponsorer man kammar hem, utan att kunna främja svenskt initativ, med hjälp av sverok eller utan sverok, och svenska sponsorer, så främjar man svensk esport oavsett.

Det som är nackdelen med svensk esport och svenska organisationer är att de flesta organsationer är sverokorganiserade förening med icke-företags intresserade folk. Det krävs mycket mer än att man reggar sig på en sida för att få pengar och framgång, det krävs kunskap och även tid. Tiden är det som inte alla människor har.

Det som jag stör mig på mest i artikeln är att SEL har inget men att ha splittrat scenen rejält eftersom när SEL lades ner så lades stora delar av de svenska initativet ner. Det orsakade i sig massiva strukturproblem, när det gäller i lagytan, oftast så höll lagen mer än 6 månader och organisationerna var mer strukturerade.

Det i sig som tar tid är att man måste skapa en projektplan och en projektrapport till eventuell sponsor och att man lär sig av hur man skapar ett märke. I sig är det hela genombrottet på hur man når ut i scenen till casual spelarna. Tänk på att även en stor del av scenen är casual spelare och inte har ett intresse av att spela professionellt då de har andra intressen. Sverige är ett anrikt esportland med de största namnen i alla möjliga spelgenre. Det som krävs är strukturering i scenen, och förhoppningsvis är det mitt mål med mitt projekt i sig med eventuella seriösa pressreleaser och rapporter till våra framtida samarbetspartners.

Det jag vill säga i de hela är att om inte sverige får en tydlig struktur i scenen så kommer det alltid att finnas oseriösa bluff organisationer som gör inget men skada eftersom det slösas talanger till 12åriga "managers" som agerar som cupadmins.


http://bit.ly/bNAYnM är mitt pressrelease och mitt projekts twitter sida http://twitter.com/pulsesport om ni vill ha lite refereringar till vad jag egentligen pratar om och hur det kommer sig att jag kan yttra mig om detta område mer specifikt.

Jag hoppas i framtiden att det satsas mer från svenskt håll och att spelarna inte behöver gå till en icke-främjande svensk organisation.
#17
Anonym
Riquelme

2010-03-10 10:54
Och tillägget till den sista meningen är att vi inte behöver gå till en massa utländska organisationer som inte skattar svenskt och därmed inte är svenska pengar.

Vilket i sig också är en nackdel för oss svenskar.
#18
Anonym
koki

2010-03-10 11:22
#16 Ser inte det revolutionerande i att två unga pojkar ska försöka starta en ny orga och utser er själva som erfarna och experter för ni säger så. Men har man hållit i ett lan och den andra bara brinner för esport så har man visst kunskaperna! Lycka till!
#19
Pay
2010-03-10 11:27
Mycket text och lite innehåll #16. I framtiden ska du nog försöka vara mer konkret i dina framställningar, vad är det egentligen du vill ha sagt med denna text?

Sen förstår jag inte varför pressmeddelandet är på engelska när hela ditt initiativ skall vara svenskt. Det hela känns lite tunt.

Ps. Håller tummarna, men strunta i rökridåerna. Ds.
#20
pitch
2010-03-10 13:40
Bra artikel imho, tror IOL ligan är det närmsta vi har "esl".

Fler divisioner och större budget så har jag en känsla av att svenska scenen hade kunnat samlas mot ett gemensamt mål.


#16 Grattis , du släppte ett press meddelande. Då vet du EXAKT vad du pratar om.
#21
Anonym
aada

2010-03-10 14:51
gief url så reggar jag mig dirr
#22
Anonym
Riquelme

2010-03-10 15:59
#19 om du inte förstår vad jag menar så säger jag det såhär.

80% av scenen består av sverokslukande 12åringar som gör inget men att förstöra lag.

det jag försöker med min partner är att vi ska försöka åtminstone kunna skicka lag ut inrikes o möjligtvis ifall tiden och ödet vill, att vi skickar lag utomlands också.

#18 jag anser att man vet vad man sysslar med ifall man har anordnat mycket framgångsrika lans som de eventsen THCCA har anordnat.

Vi försöker iallafall vårt bästa med att närma oss den nivån brittiska stororganisationer så som PowerGaming och andra stora aktörer inom esporting.

#23
NewmaN
2010-03-10 16:12
Vill inte ge mig in i nåt internetkrig men det kliar ju lite i fingrarna när man läser vad som skrivs bland kommentarerna.

#22 Om dessa LAN/event nu varit så framgångsrika varför har jag i alla fall aldrig hört talas om dem?

Sen att du nämner PowerGaming som en stororganisation och en stor aktör får mig att småle lite :) Ha inte dem som förebilder, titta då hellre på organisationer som n!faculty, mousesports och fnatic kanske.

Sen avslutningsvis så tycker jag det är grymt att ni vågar satsa lite men kör på svenska nu när ni fokuserar på Sverige. Det ser inte mer professionellt ut att skicka dokument på engelska.

#7 Har delvis rätt, det är ganska lätt att driva företag i Sverige men det är inte den stora bromsklossen. Som du ocskså nämner så finns det inte många huvudkontor i Sverige att vända sig till för att skaffa sponsorer. Många av dessa ligger i Tyskland och England och därför ligger många av de större organisationerna också i England.

#14 Har också en poäng. :)

Om man ska kommentera artikeln så hoppas jag att ESL inte blir så stort eller dominerande i Sverige som det blivit i Tyskland. Ett vinstdrivande företag som förbund? Inte bra. Då håller jag mer på SESF och Dronar.
#24
pitch
2010-03-10 16:26
#22 Snälla wmb, om du inte har nåt vettigare att göra än att hoppa in i min kanal och försöka dryga dig så håll truten.

#23 Ta allt den här killen säger med en nypa salt, han har ett allmänt rykte om att ljuga om det mesta och har ingen större koll på vad han pratar om.

Han spenderar större delen av sin tid att förolämpa och försöka provocera fram gensvar. ignorera idioten i andra ord.
#25
Cyrox
2010-03-11 11:51
Grym artikel!
#26
Dr.huNgLer
2010-03-12 12:03
wmb är en av de "80% av scenen består av sverokslukande 12åringar som gör inget men att förstöra lag.
"
#27
Anonym
erw

2010-03-14 10:21
vf inte bara göra om r60 så att de inte har 8 maps utan 5 och att de updaterar anticheatet och att de börjar satsa på 1.6 mer så kanske det blir en liga.

#28
Anonym
Fredén

2010-03-15 11:14
Läste inte alla kommentarer men såg en del om att svensksa esportares attityd skulle förstöra ett sådant projekt, jag tror tvärt om! Är man reggad i sitt namn på RIKTIGT och det finns riktiga admins som har koll på allt skulle en sådan attityd straffa sig för mycket för att folk skulle hålla på som idag!

Villket fotbollslag skulle vilja förlora varannan match på att alla spelare blev utvisade p.g.a osportsligt uppträdande?

En sån idé skulle innebära mycket mer kännbara straff för osportslighet och fusk!

Förlåt för stavfel brått t jobbet!
#29
tRIXSTAR
2010-03-15 17:17
#27
Att anställa någon som kodar om FP kostar pengar, en sverok-organisation har inte såna pengar. Det har dessutom funnits en riktigt rolig liga på R60 sen stenåldern! Tyvärr är intresset så lågt att den inte spelas längre.
#30
Anonym
zaihtaM

2010-03-16 15:33
Tror inte att ett svenskt förbund skulle klara av detta, skulle vara kul om ESL kunde engagera sig i andra länder och starta upp ligor i norden, USA osv.

Kommentera nyheten
Du kommenterar anonymt.
(Logga in)

Namn:
CAPTCHA Image
Vad står det i bilden?


Publicerad: 2010-12-04 19:21

Vad är egentligen Blizzards intentioner?
Vi tar återigen en titt på hur situationen mellan KeSPA och Blizzard ser ut samt vad intentionerna kan vara.

För två dagar sedan mötte Blizzards COO, Paul Sams, pressen angående KeSPA-situationen. KeSPA gick under morgondagen till motattack.

Mediakriget kring "Blizzard mot KeSPA"-situationen fortsätter efter ett pressmöte med Paul Sams och ett längre uttalande från KeSPA:s sida. Anklagelser och tillrättavisande i all oändlighet målar motparten som den elaka medan ett temporärt baklås kan gynna Blizzard.

– "Through negotiations and by narrowing the difference in opinions", skriver KeSPA, "there was a complete agreement with the exception of 2~3 articles, and in reality negotiations were very close to being settled".

– "However, in this past November 25th, Blizzard and Gretech has suddenly announced that if KeSPA does not agree to Blizzard and Gretech's original demands regarding the ownership of derivative works, then negotiations regarding license fees will be impossible."

Med andra ord; så snart KeSPA och Blizzard hittade någon slags medelväg ändrade sig Blizzard och krävde ytterliggare förhandlingar. Tre olika förklaringar kan förklara detta – någon lite ädlare än den andra.

Vill visa vem som bestämmer
Det underliggande meddelandet Blizzard velat förmedla via pressmeddelanden och intervjuer är att de vill värna om E-sport och i slutändan inte instämmer på diverse beslut KeSPA tagit.

En förklaring till den hårda pressen mot KeSPA är helt enkelt att de vill skärpa förbundet och samtidigt underkasta sig Blizzards åsikter och invändningar. Om KeSPA vägrar att underkasta sig kan det, genom rättsliga åtgärder, betyda slutet för organisationen och vinst för Blizzard.

Om KeSPA i slutändan går med på Blizzards krav eller om de väljer att kasta in handduken skulle inte spela Blizzard någon roll – det är Blizzard som ska bestämma, inte KeSPA.

Med uppföljaren i fokus
Det andra sättet att se på situationen är att Blizzard egentligen inte vill se fler StarCraft: Brood War-turneringar och allt som kommer därtill. Roten till allt detta är tveklöst KeSPA och genom att attackera KeSPA (roten) kan Blizzard konkurrera ut sitt eget spel för att bana väg för både uppföljaren och GomTV/Blizzards E-sport-satsning.

För har du någonsin ställd dig frågan: varför kommer Blizzard in och rör om i grytan nu – efter alla dessa år? För att säkerställa att StarCraft 2 blir en E-sport-hit väljer man att kasta in lite egna kulor (som för övrigt bör ses som en långsiktig vinst), men när man dessutom har en hållhake på konkurrerande spel så kan man ytterliggare säkerställa spelets framfart. Det är ju trots allt erkänt att Blizzard inte tjänar ett korvöre på StarCraft: Brood Wars E-sport-framgångar.

Sluta dra saker till sin spets...
Den sista förklaringen till varför situationen är som den är har egentligen inget bakomliggande maktspel.

Att Blizzard vet vad de gör finns det ingen tvekan om, och om de bara är ute efter erkännande kring sin immaterialrätt samt lite extra (näst intill betydelselösa) pengar lär vi snart få se ett slut på denna dispyt som i sådana fall har skapat lite för mycket buzz än vad den borde ha gjort.

Ingen vinst, ingen förlust, alltså, men åtminstone ett besked om att Blizzard är uppriktiga i vad de säger. Hade Blizzard emellertid varit nöjda med KeSPA:s ledaregenskaper hade förmodligen förhandlingarna inte dragits så långt som de har.

– Vi är nyfikna på Blizzards riktiga intentioner och är osäkra på om det är i Blizzard:s intresse att nå ett slut på förhandlingarna, avslutar KeSPA sitt pressmeddelande.

Vill ni läsa de senaste uttalandena hänvisar vi er hit och hit.

Kommentera blogginlägget
Publicerad: 2010-09-22 23:11
StarCraft 2 – dagens språkrör för E-sport
StarCraft 2 har skapat ett dröm-scenario för E-sport. I denna blogg vill jag, lättsamt, förklara anledningar till min optimism.

StarCraft 2-feber har jag flera gånger antytt att vi befinner oss i. Är frossa en bättre benämning, kanske? Fortsättningsvis lär hursomhelst tillståndet bistå - fram till den dagen där media (och inte minst datorspels-media) har klappat sig belåtet på magen och konstaterat att "ja, nu kommer en ny superhypad titel att frossa på." Och tiden fram tills dess kan vara tillräckligt för att bädda för ett globalt E-sport-fenomen likt det vi sett i Sydkorea.

Där igenom betygsätts StarCraft 2 som "Äger" (enligt Rakaka-standard) av en sån som mig. Inte för att spelet är en grafisk eller en underhållande upplevelse, utan för att den snabbspolade oss fram ett par år, rakt in i blickfånget på de oinsatta. Vi fick ett välbehövligt tillskott energi. Vi tog ett par steg närmare att befästa oss i medel-svenssons liv. Men med båda fötterna på jorden; det är en bra bit kvar dit, förstås.

Google Inc genomför en konferens till förmån för E-sport och StarCraft 2. Politiker arrangerar och genomför turneringar. IdrA får säga sitt i ett inslag på CNN. Nya (Svenska!) satsningar glider in på banan. Eurosport ska sända Intel Extreme Masters på TV. HDHusky landar på över 450 000 (!) tittare på en tillfredställande dag.

Utan att ifrågasätta eller försumma det Counter-Strike har gjort för E-sport-scenen sticker jag ut hakan och påstår att Husky:s siffror aldrig varit aktuella för varken HLTV eller ESL TV:s VoDs. Faktum är att rekordet på flest antal tittare på HLTV under en match, enligt Wikipedia, är 39 500 (CPL-finalen 2004). Lägger du för rättvisans skull till möjligheten att kolla på matcher i efterhand tror jag ändå inte att 450 000 tittare på 6 månader skulle vara resonabelt.

"Förutsättningarna var utmärkta", har vi alldeles för sällan konstaterat om StarCraft 2. Blizzard putsade på både spelet och marknaden i år innan spelet för första gången kunde spelas - något vi E-sportare ska gotta oss i. För både Blizzard och Real Time Strategy som genre har en tendens att bjuda in "casual"-gamers att spela online. Att spela mot riktiga motståndare. Att tävla, som är synonymt med att "E-sporta". Faktum är att det är sällan ett spel är så uppmärksammat av omvärlden, än mindre ett spel som är anpassat för E-sport. Det bästa av två världar, kan man säga.

Poängen är inte att Counter-Strike är dåligt, förbi eller finito. Poängen är att StarCraft 2 är nytt, fräscht, uppmärksammat och uppskattat av en värld som idag har mognat inför idén att datorspel är en okay sysselsättning. Hade det handlat om ett hajpat, bra marknadsfört och välgjort Counter-Strike 2 kan scenariot varit det samma.

Det spelar ur detta perspektivet med andra ord ingen roll vilken båt du sitter i. Vilken speltitel din båt representerar är obetydligt när vi alla befinner oss i E-sport-havet som just nu håller på att svämma över av ett rejält åskväder åkallat av StarCraft 2, Blizzard och alla andra eldsjälar som visar världen vad i hela fridens namn vi sysslar med framför våra datorer.

På andra sidan ovädret kommer havet visa sig ännu större med alla nya E-sport-entusiaster.

Kommentera blogginlägget
Publicerad: 2010-08-23 21:31
Innan vi prisar nya CPL
CPL och CAL är uppköpta, men än ska vi inte ropa hej. Rakaka tar en titt bakom kulisserna för att hitta sanningen bakom satsningen.

Igår annonserades det att CPL och CAL blivit uppköpta av ett företag i Singapore vid namn WuLong Ventures Pte. LTD. En ny satsning, till synes. Men för att undvika att sätta oss i en sjunkande båt tar vi oss en titt på vad det handlar om.

Ryan Schumacher är CEO hos WuLong Ventures och menar att man ska satsa på en kopia i klass med det gamla CPL. För vissa kan Schumcher vara ett okänt namn, men faktum är att han inte är någon nykomling till E-sport, då han en gång i tiden också stod som CEO för AmpedNews.com som senare blev uppköpt av ingen mindre än Scott Valencia.

Ytterliggare en individ är med i uttalandet från de nya ägarna. Frank Yong är inte heller någon nykomling till E-sporten, har tidigare jobbat med Scott Valencia och är dessutom en av de omtalade personerna Tonya Welch hänger ut i sitt försök att stoppa just detta nya CPL. Tonya Welch har tidigare jobbat med CPL, WSVG och CGS och kom för ett par månader ut med hela storyn om köpet av CPL. Läs ovanstående länk om du inte känner till vilka lögner, enligt Tonya Welch, personerna bakom det nya CPL redan spridit.
    Tonya Welch skriver bland annat:
    - Mr. Valencia would do all of the negotiating with the owners to get the CPL IP. The rest of us were to stay hidden in the background. Why? Because (and there is a lot of history behind this...) the owners would never sell if they knew who constituted the group making the purchase. It was Mr. Valencia's intention, from the very beginning, to deceive the owners about who was included in the partnership. Mr. Valencia looked forward to 'surprising' the owners with this information when the purchase was finally complete because he delighted in the idea of 'fooling' them. It was an exercise in revenge for him.

    Furthermore, we had to stay in the background because we were all still working for, and/or affiliated with, CGS. Not only would the CPL owners not know about the three others in the partnership, Mr. Valencia would get an agreement from them to not reveal his involvement either.
Kort och gott, WuLong Ventures Pte. LTD är inga andra än Ryan Schumacher, Frank Yong och eventuellt Scott Valencia -- den grupp individer deras ex-kollega Tonya Welch varnat världen om. Vad Welch beskrivit är nu med andra ord halvt om halvt genomfört.

Oklart vilka pengar som användes
Vi har tidigare förstått om att det var investerare från Abu Dhabi som köpt CPL. Detta är enligt Welch en lögn från början till slut. Precis som nämnda investerare inte finns är förmodligen idén med att vara ett företag från Singapore troligen ett sken för att dölja vilka som ligger bakom affären. Vart pengarna slutligen kommer ifrån är däremot fortfarande oklart.
    - All of this led up the the first outright lie that was propagated regarding the purchase of the CPL. There was NEVER a middle-eastern investment group from Abu Dhabi behind the purchase of the CPL. It was 100%, from beginning to end, a complete LIE, with every intention to deceive the owners of the CPL brand (at least, the other three partners were told the owners were included in this lie), the gamers, the potential investors, and the people at CGS. Here are the purposes, as they were described to me, that this lie served:

    1. It would convince the current owners of the CPL that we actually had the money-backing to make the purchase.
    2. It would keep our names out of the press regarding the purchase (It wasn't us! It was some wealthy Arabic group!). This would allow us to avoid any issues with CGS finding out about our plans.
    3. It would provide the appearance of stable, financial backing behind the new owners so that potential investors would not hesitate to hand over money.
    4. It would provide the appearance of stable, financial backing behind the new owners to the gamers, so they would get excited about the introduction of a 'new' league that had money behind it.
Planen, enligt Welch
Så vad har "WuLong Ventures Pte. LTD" egentligen i kikaren? Varför väljer man att köpa CPL, som trots allt är följt av skandaler och obetalda prissummor? Welch har svar till båda dessa högst aktuella frågor.
    I saw the question asked many times...”why would anyone buy a name (an intellectual property, actually) that was so tarnished?” The reason was that “CPL”, despite the negative history associated with the name, was still the hottest and most well-known brand in competitive gaming in Asia. Even while working for CGS, when we would go to China, the CPL brand always came up when dealing with Chinese partners. And since China (at the time) seemed to have the greatest potential for growth in the competitive gaming industry, the purchase made perfect sense. So there's your answer.

    [...]

    So, what were our plans for this new league? From the very beginning there were two different opinions on what the new CPL would become. At this point we had brought some other people into our fold and started including them in our planning meetings. Mr. Valencia and Mr. Yong had no real goal for the CPL other than to build it up as a social networking kind of business that centered on pro gaming, then SELL IT OFF TO THE HIGHEST BUYER in 2 years or less.
Frågor utan svar
Detaljerna kring köpet är många och om Tonya Welch historia är den fullständiga sanningen har vi nödvändigtvis inte en bluff framför oss, men åtminstone en satsning av personer associerade till mängder med lögner. Det är emellertid oklart om Scott Valencia är en del av de nya ägarna, eller om det bara handlar om Schumacher och Yong.

Det finns självklart en möjlighet att de nya ägarna av CPL faktiskt vill väl och är att lita på. Samtidigt är saker och ting väldigt osäkra.

1) Varför valde den förgående ägaren av CPL, bl.a. Angel Munoz, att sälja om vad Tonya Welch säger är sant?

2) Vart kommer pengarna som lät WuLong Ventures Pte. LTD köpa CPL från?

3) Varför har Scott Valencia och Frank Yong inte officiellt förnekat vad deras gamla vapendragare Tonya Welch har sagt om dem?

4) Varför skulle vi, utan någon utredning, lita på WuLong Ventures Pte. LTD när vi har information på att de är E-sport-världens just nu största lögn-halsar?

Kommentera blogginlägget
Publicerad: 2010-06-04 00:02
Genie: ett steg framåt, två steg bakåt?
Spontan tanke: har vanlig media någonsin fått jackpott i eSport-sammanhang?

"Fel om Fragbite", ursäktar sig Piteå-tidningen. "Ups, Robin var visst ingen världsmästare i Counter-Strike", erkänner NWT.

Det är sällan man ser eSport i vanlig media, men usch för de gångerna man gör det. Känner man som journalist inte till den hobby som så många ungdomar i Sverige har, kan man då åtminstone inte ta kontakt med någon som gör det?

Fy skäms!

Kommentera blogginlägget
Publicerad: 2010-05-20 13:11

Var är sponsorerna, Arbalet?
Att finansieras av investerare är hållbart men knappast bra för E-sport. Här är argumenten.

Vad vet vi egentligen om Arbalet Cup? Jämfört med andra turneringar - inte alls mycket. Bakom hela konceptet står en sanslöst rik investerare från Kazakstan. Givmilt, tycker tacksamt många E-sport-intresserade, men konceptet stjälper snarare scenen.

E-sport, liksom all annan sport, har en väldigt enkel och grundläggande tanke. Precis som all annan underhållning måste E-sport investeras av människor som vill bli underhållna och det är där cirkeln kopplas ihop. I fotboll finansieras klubbarna från diverse olika källor, men allt kopplas tillbaka till fansen - direkt eller indirekt. Underhållningen är en tjänst som tillhandahålls av företag och betalas av kunder, fans.

Sponsorer langar in riksdaler - proffspelare bjuder på underhållning - fans köper mer av produkterna. Ju större intresse bland fans - desto mer säljer sponsorerna - desto mer pengar till proffsspelare. Så fungerar den reklam- och sponsorinvesterade värld vi lever i idag.

Varför investerare finns hör vi bara av vad ordet egentligen betyder. Man investerar i en affärsidé som långsiktigt ska bli en inkomst. Låt oss ta ett exempel. För att komma på fötter behöver Spotify investerare, men långsiktigt är affärsidén att finansieras av bland annat premiumkonton och reklam. Makes sense.



Affärsidén bakom Arbalet Cup är minst sagt skum när vi idag genomfört tio turneringar med sammanlagt över 700 000 SEK och vi fortfarande inte ser några riktiga sponsorer. Hur mycket behöver egentligen investeras innan en stor sponsor som Intel hoppar in och tar över utgifterna med baktanken att det är en bra marknadsföringsidé? Knappast 700 000 svenska.

Vad kommer hända den dagen Mr. Arbalet känner att det var en kul grej men inte längre har motivationen att slösa pengar? Organisationer, företag och spelare kommer stå och hänga läpp och fundera på varför alla sköna pengar slutade att strömma in... precis som det gjorde när MYM:s investerare hoppade av tåget, trots att de åtminstone hade en idé om att deras utgifter en dag skulle täckas av riktiga sponsorer.

Än finns det dock tid. Det är dock inte förränn vi ser sponsorer gradvis tar över de utgifter Mr. Arbalet har som vi kan pusta ut. Och kommer den dagen då Arbalet lägger ner utan att sett skymten av sponsorer står vi där, än en gång lurade. Skillnaden är bara att de faktiskt betalade ut vad de lovade.

Trots att pengar pumpas in står maskineriet still och det är bara en tidsfråga innan vi på papper kommer veta om Arbalet är det som tar E-sport till en ny nivå eller om det är ännu ett misslyckat hopp - rent affärsmässigt.

Kommentera blogginlägget
Publicerad: 2010-02-25 17:55

Jakten på det perfekta eSportspelet
Ett fan av Counter-Srike, StarCraft: Brood War, Quake, DotA eller Call of Duty spelar ingen roll - förnyelse är vad som är på tapeten.

Du kan hata, förneka, smutskasta, bojkotta och kämpa emot, men förnyelsens klocka är slagen. Vare sig du är ett fan av Counter-Strike, StarCraft eller Quake så är nya titlar inom serien antingen på ingången eller nyligen komna. Och vi bör visa vårt stöd, men mycket riktig också vara kritiska. Jag pratar så klart om CSProMod, StarCraft 2, HoN, Quake Live och Modern Warefare 2 som sett ljuset under 2009 och 2010.

Därför är det viktigt att vi förnyar
Vad chefutvecklaren av CSProMod, Alex Garfield, sade om utvecklingen är inget nytt. Grafik spelar roll - Kanske inte för dig, men sponsorerna. Tro det eller ej, men man behöver Intel:s senaste i7 för att spela CS 1.6 lika lite som man behöver en Guitar Hero-gitarr till Super Mario 3. Och de flesta av oss känner till detta, och sponsorerna känner i sin tur till att vi vet det. Vi ska ur den aspekten skatta oss lyckliga att eSportens skattkistor är så stora.

Det finns minst två viktiga anledningar till. En av dem är att övertyga spelutvecklare att de är oss de ska satsa på. Desto mer de känner att vi är en givande marknad, desto fler utvecklare kommer förstå vilka spelaspekter som är viktiga för oss och spelen blir i sin tur mer eSportvänliga. Vi kan då också i större utsträckning räkna med att vi får de patcher vi allt som oftast vill ha.

Den sista stora anledningen till utveckling är tillväxten. Vi är sannerligen på väg åt rätt riktning, men för eSport att fastställas som den mycket omdebatterade "riktiga sporten" är all tillväxt till eSportkulturen välkomnad. Nya spel på marknaden innebär nya kids som tycker att våra stjärnor är ball och köper t-shirts, och kanske till och med surfar in på SVT Play för att se de bästa lira StarCraft 2. Tittarsiffror är tittarsiffror trots att det är en snorig unge, som älskar att dra på wallhack, som glor.


Quake Live: stor eSportsuccé trots endast ett år på nacken.

... men CSProMod och HoN suger ju faktiskt!
Ja, och vi ska faktiskt inte av ovanstående faktum svälja vilket skitspel som helst bara för att det är nytt och grafiskt utklassar föregångaren. Den vilda kritiken diverse spel åkt på (så som ProMod och HoN till viss utsträckning) är faktiskt både befogad och dödsviktig. Vi får nämligen inte glömma att eSport är underhållning liksom vilken sport som helst och är det inte ganska paradoxalt att underhålla sig med ett spel som man varken tycker om eller är roligt? Nöj dig alltså inte i första taget.

Men det är något som stör mig något förskräckligt. För att ta DotA och HoN som exempel då jag spelat båda så finns det obefogad smutskastning. Jag är ett stort fan av DotA och spelar det fortfarande regelbundet, och ta närmsta DotA-freak så kommer han sannolikt såga HoN:s grafiska detaljer och applicera det som argumentet för att spelet i fråga är djävulen. Och hade du frågat mig efter tre HoN-matcher hade jag sagt samma sak.


Heroes of Newerth: vad fan händer?!

Skillnaden mellan mig och ett inbitet DotA-freak är att jag faktiskt gav HoN en chans trots mina första intryck, och precis som alla HoN-älskare vet jag idag att de grafiska detaljerna får tummen upp. Men som den trångsynta bakåtsträvaren som homosapiens faktiskt är så kan jag i slutändan inte klandra de som bygger argument på bristande erfarenhet i hopp om uppmärksamhet från rakaka:s övriga läsare.

Jag skrev som tur inte denna artikeln i syfte att få ge utlopp för en hätsk debatt kring Internet-hat. Innan du bestämmer dig för att kommentera vill jag istället att du ska ta dig en funderare kring eSportens senaste trend. Är ditt favoritspels efterträdare verkligen värd skit och ingenting, eller ska man kanske ge det en värdig chans innan man kastar sig in i närmsta forumdiskussion? Ha också två saker i åtanke:

1. Ett nytt spel är alltid annorlunda. Ett nytt spel är alltid nytt.
2. Finns det kanske något positivt som väger upp att granaten du hivade ser ut som en påsksmällare eller magin du kastade ser ut som nyårsfyrverkeri?

Kommentera blogginlägget
Publicerad: 2010-02-24 18:02
Slop3 om StarCraft 2
Slop3 bjuder på en djupgående analys av det superheta StarCraft 2 och håller inte tillbaka med kritiken...

"Asså, jävla bögar. hur fan kan dom tjäna så mkt stålars asså. går så fort. sen kommer dom me flyg o skit... o sen kan man tydligen vara STEALTH så då kan jag inte skjuta snubben. utan bara bli daskad i me kuken i munn" - Slop3

Även WoW-gurun Hellspawn har ett och annat att tillägga.
- jag tror terran passar mig bäst, äkta lam ras.

Kommentera blogginlägget
Publicerad: 2009-12-22 14:35:26
Potti, en lokalkändis i Lidköping
Potti, en lokalkändis i Lidköping
Visste ni att om man surfar in på den engelska Wikipediasidan för min hemstad - Lidköping - så hittar man Tommy Ingemarsson, Potti, bland de få kända personerna från staden.

När jag var fjorton år (ungefär sex år sedan) så var Potti fortfarande aktiv. Jag gick i samma skolklass som hans lillasyster och frågade ofta om hennes bror då jag var en inbiten CS-spelare. Vid ett tillfälle fick jag fick även tillfälle att träffa honom i egen hög person och jag var såklart lyrisk. Vad ska man säga, jag var en 'fan boy'.

Det är nu ett tag sedan, men minnet av Ingemarsson:s Counter-Strike karriär lever kvar i stan. I Lidköping känner man till Potti om man är minsta intresserad av Counter-Strike.

Här om månaden fick jag ett 'erbjudande' om att gå in i en skolklass med 15-åringar och berätta om eSport. De kände nämligen till att jag jobbat heltid med det, och att jag var insatt, så jag ställde upp efter att ha avböjt ett antal gånger tidigare.

Man kan summera min dialog med dessa unga eSportare som väldigt casual. Hade jag träffat nått proffs på något event någon gång? Vad tyckte jag om DreamHack? Ska man ha platt eller tjock skärm? Kan man tjäna pengar på att spela och hur mycket? Och till stor del var Counter-Strike såklart ämnet och Potti var omnämnd.

Vad som intresserar mig är att Potti:s storhetstid var när dessa killar var kanske 10 år, och vid den åldern har jag svårt att tänka mig att de visste vad ens eSport betydde. Man har kanske hört från någon äldre kompis om hur bra Tommy var på sin tid, och således har han levt ner i generationerna även efter att avslutat sin karriär.

I mina kvarter är Tommy Ingemarsson en kändis och legend. Han är en länk in i eSportvärlden för Lidköpings unga datorintresserade.

Har din stad någon lokal esportkändis?

Kommentera blogginlägget
Publicerad: 2009-02-15 01:42:36
Genie: vart spelar jag DotA?
Hej.

Spelade just ytterliggare en public dota-match på Garena. Alla i mitt lag lämnade, ingen kunde engelska. Ingen förutom jag i vårt lag dödade nån i andra laget. En kille sprang omkring med köpta recept utan de tillhörande itemsen. Tre killar från Hong Kong harassade mig gärnet i chattrummet för att jag sa åt dem att inte spela i ett Europeiskt dota-rum för att det laggar.

Vart spelar jag DotA för att slippa allt detta? Någon pickup? Jag skäms för hur många idioter det finns inom gaming.

Kommentera blogginlägget
Publicerad: 2009-02-05 20:44:24
Genie: dammsugar-mysteriet


Fick äntligen hem en dammsugare från affären. Det är en Dirt Devil, en såndär som inte behöver nån pöse till, utan att man bara tömmer den direkt i soporna när den blir full.

Hur som helst, fick med ett extra filter. Eller var det extra? Var tvungen att försöka öppna helvetesmaskinen och kolla om det satt nått filter i redan eller om jag var tvungen att sätta i det själv. Jag får inte upp den...

Eftersom jag gick teknik-programmet (då kan man ju sånthär) så börjar jag inte med att försöka läsa bruksanvisningen, men eftersom jag måste reda ut mitt filter-mysterium har jag inget val. Öppnar första sidan, ett index. Språk. Många språk.

Ungerska, Danska, Slovakiska, Tjeckiska, Polska, Portugisiska, Estländska, Holländska, Finska, Spanska, Tyska. Vem är så dum så man inte har instruktioner på engelska, om man nu ska ha så många språk? Och varför inte turkiska, med tanke på att det lever många turkar i Tyskland?

Det slutar med att jag får bruka mina danska-kunskaper.

Kommentera blogginlägget


RAKAKA VERSION 2.5 - "ANGELÄGET"
Den här sidan använder sig av kakor för att möjliggöra interaktionsfunktionalitet och statistikföring. För att undvika kakor kan du stänga av dem via din webbläsare eller inte besöka Rakaka.