Publicerad: 2012-08-07 13:33
Jinro - en av de största
I många idrotter och sporter brukar man prata om att få fram en profil, en stjärna, en mästare som kan väcka mediaintresset och locka intresse till sporten. Något som i sin tur leder till fler utövare, som ska inge självförtroende i andra medtävlande och leda till en framgångsspiral.
I mindre sporter som duvskytte antar jag att profiler som OS-medaljören Håkan Dahlby är otroligt viktiga för att sporten ska få sponsorer exempelvis. Visserligen har han och sporten sina 15 minutes of fame var fjärde år när Olympiska Spelen välkomnar in duvskytte i mediavärmen. (Parentes: Innan ni skrattar åt duvskytte så betänk att Skyttesportförbundet har 80 000 medlemmar i 1200 föreningar)
Men även i mer etablerad idrott, som t.ex. fri-idrott pratar man om dessa profiler. På en fråga från André Pops i OS-studion svarade Susanne Kallur att resultaten från Christian Ohlsson, Stefan Holm och de andra svenska friidrottarna påverkade mycket. Trots att det egentligen hade noll inverkan på hennes prestation. Det ingav hopp: Det går att slå det bästa. Det gav extra liten självförtroendeboost. En ack så viktig boost.
Den svenska StarCraft II-hjälten Jonathan 'Jinro' Walsh kan sättas in i båda dessa kontexter.
Han kan vara Håkan Dahlby - en som presterar på världsnivå och ger e-sporten mycket mer medial uppmärksamhet än vad den skulle fått annars. Aftonbladet, Sveriges Radio, TT, TV4 och SVT gjorde inslag med Jinro när han kom hem till Sverige efter GSL.
Han är också pionjären och svensken som visade att både svenskar och utlänningar kan prestera i Sydkorea. E-sportens förlovade hemland och StarCraft:s Mecca. Självklart har det spelat roll i Thorzains, Naniwas, Sjows och alla andra svenska spelares framgångar. De personligen skulle aldrig erkänna det, men visst har Naniwa (som jag antar inte har särskilt höga tankar om Jinros skicklighet) tänkt: "Fan, kan han. Då kan jag". Det lovar jag.
...
Jag minns själv den där tidiga januari-morgonen i Uppsala när Jinro slog MC i GSL-kvarten. Jag, Hellspawn, Iceman & ponde hade sovit över hos den sistnämnda och såg matchen på GOMTV uppkopplad till TV:n. Vi stod med armarna rakt ut i luften och skrek för full hals. Det var magiskt.
På samma sätt som när jag 9 år gammal såg OS-finalen mellan Kanada och Sverige i ishockey. Eller som när jag såg finalen mellan X3 och NiP över en knackig HLTV-proxy från CPL i Dallas.
Det skrevs historia.
...
För mig skrev Jinro in sig i e-sportens historieböcker den morgonen, bland de allra förnämsta. Lakerman, HeatoN, Madfrog med flera. Resultaten efteråt spelar ingen roll. Lika lite som Tomas Brolin:s matcher i Leeds.
Att vinna turneringar är en sak - att skapa en legacy kring sig och sina framgångar är en annan. Det kontrollerar man sällan själv, bortsett ens involvering i magiska matcher. Men Jinro-hypen var absurd - och en väsentlig del i varför StarCraft II exploderade i Skandinavien under våren 2010. En stor anledning varför vi senare kunde fylla Kinnarps Arena med StarCraft-fans.
...
Slutligen, en viktig del i Jinros populäritet och framgång, är också hans personlighet. Tusentals inlägg på TeamLiquid, ett brinnande hjärta för sin klubb och communityn och ett ständigt ödmjukt intryck. En mästare i väldigt svensk anda. Det finns inget vi älskar mer. Om Naniwa är e-sportens Zlatan (älskad och hatad) så är Jinro mer folkkär som Peter Forsberg eller Tomas Brolin. En e-sportare med Lasse Berghagen-aura och varför skulle vi inte kunna se honom i en svensk expertstudio i framtiden?
...
Det kan tyckas trist att Jinro lägger ner, men samtidigt när vi har en 10-15 svenska spelare som håller så hög kvalitet så känns det inte som ett avbräck. Thorzain och Naniwa presterar på allra högsta nivå och fler stjärnor är på gång (SortOf bland annat).
...
Det känns självklart att Jinro avslutar karriären med ett mega-inlägg på TeamLiquid. På siten där allt kräver 700 ord (oavsett om det är en simpel hoodie som ska släppas eller en ny spelare) kändes det som ett vackert och förklarande inlägg. Ett värdigt slut.